La Fundació Caixa d'Enginyers i l'IL3-UB clausuren el primer Programa Superior d'Emprenedoria de Catalunya.

24.02.2015

Una aposta per la formació executiva 360º i l'impuls de competències que ajudin els emprenedors a crear dinàmiques de col.laboració entre ells i amb el mercat.

Foto: La Fundació Caixa d?Enginyers i l?IL3-UB clausuren el primer Programa Superior d?Emprenedoria de Catalunya
La Fundació Caixa d’Enginyers i l’Institut de Formació Continua de la Universitat de Barcelona IL3-UB han tancat la I Edició del Programa Superior Universitari d’Emprenedoria, exclusiu per als socis de Caixa d’Enginyers, amb un elevator pitch en el qual cinc dels 19 projectes desenvolupats han presentat les propostes a inversors i directius d’empreses interessades en donar suport a les seves iniciatives.

El programa ha estat impulsat per la Fundació Caixa d’Enginyers amb el disseny i l’execució de l’Institut de Formació Continua. La seva proposta d’assessorament integral 360º a l'emprenedor és única, ja que a més de donar-li suport per convertir la idea en projecte mitjançant tècniques innovadores d’aprenentatge executiu (design thinking, mentoring multidisciplinari, etc.), en aquesta edició s’ha treballat per resoldre una de les qüestions que posen en risc la consolidació d’una start-up: la capacitat dels emprenedors per crear xarxes de col·laboració dinàmiques en el món empresarial.

Durant la jornada de presentació dels projectes, Elena Subías, directora comercial i directora general adjunta de l’IL3-UB, va destacar que “l’acord entre la nostra institució i la fundació ha permès dissenyar un programa integral a mida en què, a més de competències executives, els emprenedors han pogut desenvolupar xarxes de valor”. En la mateixa línia, Josep Oriol Sala, president de la Fundació Caixa d’Enginyers, va confirmar queun dels èxits d’aquest curs ha estat les sinèrgies que s’han creat entre els participants. Aquest fet i la qualitat dels alumnes, professors i tutors, fa que ens sentim encoratjats per engegar ja la segona edició del curs”.

Més enllà de la formació i el networking, els emprenedors han treballat les competències per aprofitar les noves connexions creades entre ells i amb el mercat per impulsar circuits de coneixements que facilitin la innovació dins de les empreses i la col·laboració amb altres actors. “Aquest procés s’ha confirmat com un element clau de la consolidació del projecte emprenedor en el temps”, va explicar la directora del programa, Montse Marsal, destacant que els emprenedors del programa ja s’han organitzat en un clúster per intercanviar experiències i bones pràctiques durant el procés de consolidació dels seus projectes.

Projectes

En la Jornada d'Impuls Empresarial 360º de la Idea al Negoci, es van presentar cinc dels 19 projectes desenvolupats davant de directius d’institucions i empreses com ara la Cambra de Comerç de Barcelona, la plataforma d’inversió Crowdcube, la companyia de màrqueting social per a emprenedors Creativialab, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, la Fundació Telefónica o la restauradora Ada Perallada, entre d’altres.

Entre els projectes que van participar a l’elevator pitch hi havien Vitasalud, una plataforma tecnològica que ofereix un ecosistema de solucions integrals amb eines i recursos per a la gestió personal de la salut “que ajudi les persones a viure una vida més sana i feliç”, va comentar la seva impulsora, Rocío Ripoll, “amb una proposta que mitjançant tècniques de gamificació ofereix 9 plans per convertir-se en la millor versió de tu mateix mitjançant informació, botiga en línia, editorial i una acadèmia de formació per a la certificació d’empreses saludables”. Cocas Coquetas fa una aposta per a la gastronomia social i de qualitat, i km 0 “permet articular un punt de trobada entre cultures on a més de menjar s’ofereix un espai per als artistes locals, les associacions de veïns i altres actors de l’àmbit de la cultura amb la dinàmica dels vells ateneus”, va explicar el seu creador Gustavo Sotolano.

SilverCare
es dirigeix als majors de 75 que viuen sols i els permet estar més connectats mitjançant l’ús d’smartphones adaptats a les seves necessitats, “i que gràcies a la internet de les coses agrupi en un únic ‘phablet’ totes les funcionalitats que la gent gran necessita: telèfon, intèrfon, espai per compartir fotos, gestor de medicació, detector de caigudes, monitorització d’aparells com cuines o aixetes, etc.”, va detallar Ernest Escudé, l’emprenedor que ha dissenyat la proposta.

Albert Cárceles, Artur Miró i Carles Catalán van presentar el seu desenvolupament TDron, un sistema per prendre dades des de l’aire en temps real amb un equip de drons equipats amb sensors i càmeres especialitzades i dissenyats principalment per a l’obra pública, però obert a l’ús en camps com la ramaderia, arqueologia o medi ambient. “Implica tot un canvi de paradigma ja que permet una optimització dels recursos i un millor control del projecte reduint fins a sis vegades el cost d’una posada en marxa d’una obra, per exemple”, van comentar. Per últim,Marta Tomásva donar detalls de DNAfamilyBook, un innovador servei per a la conservació de l’ADN familiar amb l’objectiu de disposar sempre de la informació genètica necessària que pugui donar senyals de possibles malalties que tinguin un component hereditari i per a les quals ja existeixi una cura, o bé un sistema per a la prevenció: “l’objectiu és conscienciar les famílies perquè es facin càrrec de la seva salut”,va explicar l’emprenedora.

El I Programa Superior d’Emprenedoria s’ha estructurat com un pla de desenvolupament empresarial personalitzat, amb assessorament 360º, en què cadascun dels 19 participants va rebre l’acompanyament especialitzat d’un equip d’experts, emprenedors i empresaris en actiu per concretar la seva idea de negoci. Atès l’èxit de la primera edició, el programa obrirà una segona convocatòria el setembre de 2015.