Professionals de diversos sectors debaten a l'IL3 Meeting sobre com aprofitar les noves oportunitats que sorgeixen en el món laboral

08.06.2011

L'edició d'enguany de l'IL3 Meeting, que es va celebrar el dimecres 8 de juny a l'Aula Magna de la Universitat de Barcelona, va tenir un format de taula rodona i el títol de 'Noves rofessions, noves oportunitats'.

Van intervenir-hi quatre ponents procedents d'àmbits professionals ben diversos: Roger Casellas, director d'Eficiència Energètica de Schneider Electric; Joan Cornet, president executiu de la Fundació TicSalut; Marc Vidal, expert en economia digital i assessor empresarial; i Montserrat Sánchez, sòcia directora de Talentiam retail hr evolution.

El debat, presidit pel director general de l’IL3 Pedro Vázquez, va comptar amb un públic format majoritàriament per estudiants i antics alumnes de l’IL3, així com docents i professionals vinculats a aquest centre. Els assistents van poder seguir una primera intervenció de cadascun dels ponents que van presentar quina era la situació en els seus sectors: com les noves tecnologies estan modificant el treball dels professionals de la salut, el progrés que han tingut des de fa deu anys les empreses i els serveis destinats a potenciar l’eficiència energètica, com pot canviar en el futur més pròxim la xarxa Internet tal com la coneixem avui, o quines oportunitats professionals, de vegades poc conegudes, ens trobem en sectors com la moda, i en general, el retail.

Però més enllà de les especificitats de cadascun dels sectors, durant la taula rodona van sorgir alguns temes comuns en què van coincidir els quatre ponents. Es va parlar de la importància tant de la formació acadèmica de base com de la formació contínua, i sobretot, es va emfatitzar el paper que juguen les actituds personals i les capacitats que van més enllà dels coneixements tècnics. En aquest sentit, es van assenyalar aspectes com ara la flexibilitat, la capacitat d’adaptació i de comunicació o el fet de mantenir les ganes d’aprendre malgrat portar anys exercint una professió. Es van destacar la por al canvi i al fracàs com a elements que cal superar en el nou context econòmic i laboral i, en canvi, es va constatar que sovint cal estimular l’ambició. Un altre dels temes del debat va ser l’emprenedoria com a forma d’aprofitar les oportunitats de la societat actual i les noves tecnologies.

En el torn d’intervencions del públic van sorgir inquietuds com ara com superar la escletxa digital que pot aparèixer entre aquells que entrin dins el món de les noves tecnologies i els que es queden fora, o quin paper poden tenir els professionals que ja tenen una llarga trajectòria en el context actual caracteritzat per les noves tecnologies i un ritme accelerat de canvis. En aquest cas, es va coincidir en què l’experiència pot ser un valor molt important si s’acompanya d’una predisposició al canvi i a l’actualització de coneixements.