El coaching com a eina de supervivència per a l'organització.

27.10.2015

Implementar una cultura del coaching a les organitzacions és un procés de canvi que, donada la vertiginosa evolució de les expectatives dels professionals i les seves funcions associades, és imprescindible assumir per aquelles empreses que volen mantenir i millorar la seva posició en el mercat.

“Els canvis cada vegada són més ràpids i la nostra capacitat d'adaptació va darrere. El peatge per negar-se a evolucionar és per a l'empresa molt alt”. La keynote session “Coaching en l'Entorn Laboral” liderada per la Dra. Meritxell Obiols, codirectora del màster en Intel·ligència Emocional i Coaching de l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona (l'IL3-UB) i directora de la consultora Coaching Bcn, va posar el focus de l'anàlisi en els múltiples recursos que aporta el coaching a les organitzacions.

“Les empreses lluiten avui per sobreviure i, per això, requereixen líders amb múltiples recursos capaços d'afrontar la diversitat i gestionar la complexitat", va comentar. “Els reptes són de gran envergadura i demanen equips versàtils, flexibles, que es manegin bé davant la incertesa. Aquestes són actituds que, en la majoria de casos, no es produeixen de manera natural, sinó que s'han de motivar”.

Tal com va quedar palès en la sessió, aplicar una cultura del coaching a l'interior de l'empresa permet dotar-ne els professionals de recursos útils per assumir un paper actiu en el creixement de l'organització. “La millora de les competències de cada persona de l'equip té un impacte directe en els resultats del negoci”, va destacar Obiols. Posar en el centre de la cultura corporativa el talent permet reconèixer i retenir perfils professionals excepcionals, crear equips més integrats amb membres que aporten diferents competències i construir empreses atractives que ofereixen grans perspectives de desenvolupament.

A més, aquest enfocament permet a l'empresa avançar en harmonia incorporant un nou tipus de professional que no té res a veure amb l'antic ‘empleat’: els “millenials”, perfils que aporten molt a l'organització però que són altament exigents en termes de flexibilitat horària, equilibri entre vida personal i professional, amb expectatives de creixement professional accelerat i que, sobretot, busquen un ambient laboral agradable tot assumint tasques altament dinàmiques.

“Està demostrat que el clima laboral suposa el 44% dels resultats del negoci. Avui, qui està al capdavant d'una companyia que aspira a sobreviure ha de ser líder en actiu en la gestió del talent”, va comentar Obiols. En aquest sentit, les claus passen per impulsar la figura de mentors interns, treballar en projectes a curt termini sense perdre la visió estratègica a llarg termini, escoltar i valorar els suggeriments de l'equip i crear un entorn físic agradable.

Bayer Business Services (BBS)
, la divisió de consultoria de negoci del gegant farmacèutic alemany va comprendre la magnitud dels canvis als que s'enfrontava en el seu mercat i, des de fa un parell d'anys, impulsa un programa intern per a la reducció de la complexitat i l’impuls de la millora contínua dels seus processos. L'objectiu és la creació d'un entorn de gestió intern sota l'enfocament “lean” en què els professionals són el motor de canvi per a la creació d'aquesta “renovada” organització. En aquest pla, el coaching està exercint un paper crucial.

Segons va explicar durant la keynote session Oliver Winkelmann, operations manager IT en BBS, en l'essència del projecte hi ha la creació d’una cultura de millora contínua i un ambient obert en el qual es pugui parlar d'errors com una cosa normal, sense por: “El lema és ‘els errors no existeixen: només falles quan pares d'aprendre’”. De fet, segons va detallar l'executiu, a Lean Management ja no es parla de problemes, sinó que s'aborden desafiaments. “És important aconseguir aquest canvi d'actitud i de cultura perquè les persones se sentin motivades per atrevir-se a sortir de la zona de confort”.

Tal com va detallar Winkelmann, actualment Bayer està en procés d'evolució cap a una cultura de coaching: “Tot el management i els ‘Lean Champions’ –col·laboradors que a cada departament tenen un paper actiu en la implementació de la metodologia Lean– han rebut una formació intensiva basant-se en l'enfocament GROW: Goals, Reality, Options & Will (objectius, realitat, opcions i compromís)”, va explicar, remarcant la importància que l'equip entengui els beneficis de la cultura del feedback i coaching: “Per implementar una cultura de coaching de manera sostenible hem creat una coaching Community en la qual revisem conceptes de coaching i els practiquem en petits grups. Quan estigui clara la metodologia, la idea és oferir proactivament coaching a tota l'organització”.

Gràcies al fet que la companyia va comprendre que el potencial de canvi radicava en els seus professionals, avui Bayer està aconseguint millorar-ne els processos i oferir respostes més ràpides a un mercat cada vegada més exigent.

Des de l’IL3-UB seguirem tenint com a objectiu impulsar el talent i el potencial dels nostres participants perquè puguin desenvolupar-se, consolidar i aplicar en els seus àmbits professionals les competències que demana l'actual teixit empresarial. L'especialització i l'aplicabilitat són eixos sobre els quals desenvolupem activitats formatives que suggereixin dinamisme i visió global en la construcció de respostes innovadores que contribueixin al creixement de les seves companyies.

En aquest sentit, Oliver Winkelmann, exalumne del Postgrau en Coaching en l'Entorn Laboral de l'IL3-UB, és un valuós exemple de com els professionals de la nostra comunitat, des de posicions estratègiques en les seves companyies, poden aplicar en el dia a dia els coneixements adquirits en els nostres programes.