La Fundació Caixa d'Enginyers i l'IL3-UB clausuren la segona edició del Programa Superior d'Emprenedoria.

09.02.2016

La iniciativa proposa un itinerari formatiu centrat a desenvolupar aquelles competències claus per assegurar la continuïtat i consolidació dels projectes emprenedors.

Amb aquest curs, la Fundació Caixa d'Enginyers impulsa la innovació i l'esperit emprenedor dels socis i la societat en general.

La Fundació Caixa d'Enginyers i l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona IL3-UB han conclòs amb èxit el II Programa Superior Universitari d'Emprenedoria, iniciativa de RSC dissenyada per l'IL3-UB i dirigida als socis de Caixa d'Enginyers, que en les seves dues edicions ha impulsat 37 projectes.

El Programa fa una proposta d'assessorament integral 360º a l'emprenedor única en la seva categoria, ja que, a més d'ajudar a convertir la seva idea en empresa mitjançant tècniques innovadores d'aprenentatge executiu —design thinking, mentoring multidisciplinari, bootcamp, etc.—, treballa en el desenvolupament de les competències imprescindibles per portar una start-up fins al punt de maduració i evitar-ne la desaparició en fases primerenques.

Segons el Global Entrepreneurship Monitor, malgrat que la iniciativa emprenedora a Espanya és alta, “és difícil que les empreses i projectes de nova creació superin els primers cinc anys de vida, principalment per l'escassa ambició dels seus impulsors i la manca d'habilitats per expandir els negocis”. El difícil accés al finançament és un altre dels motius esmentats pel GEM com a barrera a la ceració d'un nou teixit empresarial.

Amb l'objectiu de superar aquest escenari advers, el Programa se centra a desenvolupar competències com la creativitat i innovació, visió global i ‘customer centric’ del negoci, flexibilitat i adaptació, cooperació o empatia i comunicació efectiva. Complementant aquesta proposta, es treballa per treure el màxim partit de les noves connexions, creades entre els emprenedors participants del Programa i amb el mercat, per impulsar circuits de coneixement que facilitin la innovació dins les seves empreses i la col·laboració amb altres actors.

El Programa Superior en Emprenedoria va néixer de l'aposta, per part de la Fundació Caixa d'Enginyers, a contribuir en l'entorn econòmic i social potenciant l'esperit emprenedor i innovador de persones que volen fer realitat les idees de negoci.

Projectes

Durant la jornada de cloenda de la segona edició del Programa es van presentar 3 dels 18 projectes desenvolupats davant de directius i possibles inversors:

Sterile Services proposa un servei integral: des de la logística i tractament, fins a la gestió documental d'esterilització industrial mitjançant vapor pur dirigit a la indústria farmacèutica, petites clíniques i centres hospitalaris. Aquesta modalitat d’outsourcing, totalment disruptiva per a la indústria de la salut, evita la inversió en equipament i les despeses derivades de la necessitat de compliment de normativa i la realització de processos de manteniment per part de les institucions sanitàries.

Projecte Aula Verda ofereix una experiència de cultiu en l'àmbit escolar a través de la instal·lació d'un hort amb sistema hidropònic i amb accés a una plataforma digital de continguts i activitats com a guia per al treball a l'hort. El col·legi pot ser partícip en compartir posteriorment els seus aprenentatges amb la xarxa d'institucions que cultiven. Es tracta de replicar una experiència que porta 4 anys realitzant-se amb èxit a Buenos Aires, Argentina.

La Pyrenees Stage Run serà la primera cursa de muntanya per etapes en el calendari català. Proposa seguir el GR11 començant a Ribes de Freser i acabant a Vielha amb dues etapes en territori Andorrà. Els corredors hauran de fer el recorregut en parella i seguir-lo fent servir GPS. Tal com detallen els seus impulsors, la proposta persegueix donar resposta a la inquietud de molts corredors locals que no tenen la capacitat econòmica per participar en carreres d'etapes mítiques com són la Marathon des Sables, la Transalpine-Run o l’Everest Trail Race. A més, durant la primera edició del Programa van veure la llum altres 19 projectes entre els quals destaquen:

Vitasalud, una plataforma tecnològica que ofereix un ecosistema de solucions integrals amb eines i recursos per a la gestió personal de la salut. Una proposta que, a través de tècniques de gamificació, ofereix 9 plans “per convertir-se en la millor versió d'un mateix” mitjançant informació, botiga en línia, editorial i una acadèmia de formació per a la certificació d'empreses saludables.

SilverCare es dirigeix a majors de 75 que viuen sols i els permet estar més connectats mitjançant la utilització de smartphones adaptats a les seves necessitats. Gràcies a un únic phablet s'agrupen totes les funcionalitats que la gent gran necessita per estar en contacte amb els seus i amb els serveis d'assistència: telèfon, intèrfon, espai per compartir fotos, gestor de medicació, detector de caigudes, monitorització d’aparells com cuines o aixetes.

DNAfamilyBook és un innovador servei per a la conservació de l'ADN familiar amb l'objectiu de disposar sempre de la informació genètica necessària que pugui donar senyals de possibles malalties que tinguin un component hereditari i per a les quals ja existeixi una cura o bé un sistema per a la seva prevenció. L'objectiu de la proposta “és conscienciar les famílies que es facin càrrec de la seva pròpia salut”. Atès l'èxit de la iniciativa, els impulsors tenen previst obrir una tercera convocatòria al setembre de 2016.