L'entorn 2.0 al servei d'una gestió del talent altament estratègica per al negoci.

20.11.2015

Amb l'impacte de les xarxes socials, la gestió del talent a l'empresa evoluciona i compta avui amb noves oportunitats, però també s'enfronta a complexos desafiaments. Aconseguir treure el màxim profit a les eines digitals permet al professional dels recursos humans convertir-se en un perfil altament estratègic per a l'organització. La revolució està en marxa: avui, a Espanya el 69% del talent es localitza a través de les xarxes socials.

Lluny del seu paper més administratiu, el director de recursos humans està cridat a ser un gestor del canvi en l'organització. Així ho va deixar palès Amparo Díaz Llairó (@amparodiazll), directora del Postgrau en Gestió Innovadora 2.0 dels Recursos Humans a més de CEO de Global Human Capital Group, i Teresa Niubó (@TeresaNiubo), directora de Recursos Humans d'Affinity Petcare, durant la sessió dedicada a analitzar l'impacte que les eines digitals estan tenint en la gestió del talent a l'empresa.

Al centre d'aquesta revolució situen un nou repte: la construcció de l’“Employer Branding”, que és la creació d'una identitat corporativa atractiva i la gestió digital de la marca per part dels professionals dels recursos humans per posicionar l'empresa en l’entorn 2.0 “com una organització captadora de talent”, va comentar Díaz Llairó.

Per això, a iniciatives com innovar en reclutament –processos gamificats com el llançat per Heineken–, capacitat per gestionar la diversitat generacional a l'interior de l'organització –en què conviuen els babyboomers amb la Generació Y, X, Z ...– i fomentar les habilitats digitals o lluitar contra percepcions negatives que perjudiquen la marca –com el recent cas Volkswagen–, s’hi suma la capacitat del professional dels recursos humans per utilitzar les eines digitals a la seva disposició per detectar tendències de mercat que afectin directament al negoci i avançar-se en la cerca de perfils que en el futur seran la base per al bon acompliment de la seva organització.

“Avui, als Estats Units, el 93% de la selecció del talent es fa via xarxes socials”, va explicar la directora del Postgrau, afegint que a Espanya ja el 69% dels professionals de recursos humans utilitza aquestes plataformes per reclutar perfils, i que 8 de cada 10 persones comunicaria a través de les xarxes socials que està cercant feina de forma activa.

Malgrat que encara no estan del tot explotades en l'àmbit dels recursos humans, les eines a disposició dels professionals d'aquesta àrea són innumerables –SMS, Google, Facebook, Skype, YouTube, Twitter, LinkedIn, Xing per a Alemanya, Viadeo a França, Hootsuite ...– de manera que la clau és saber com utilitzar-les i entendre de quina forma contribueixen a fer del seu treball una aportació fonamental per a l'estratègia de l'organització. “El 86% de les empreses no té capacitat d'anàlisi de les dades en l'àmbit dels RH”, va destacar Amparo Díaz Llairó.

Prendre consciència de la necessitat d'impulsar una revolució digital a l'organització de manera urgent va ser precisament el camí pel qual va optar Teresa Nubió al capdavant de la direcció de Recursos Humans d'Affinity Petcare. “L'era 2.0 és molt més que tecnologia: té a veure amb la gestió del canvi i els professionals dels recursos humans som experts a impulsar canvis dins les nostres firmes. Per això, l'àmbit digital és una de les àrees que avui no podem ignorar”, va comentar l'executiva.

Niubó va donar detalls de com des de la seva posició lidera la implementació del “Projecte Wow!” de transformació digital d'Affinity Petcare per aconseguir que l'empresa participi activament de la nova realitat 2.0 des de totes les àrees funcionals de la companyia. “És un projecte estratègic basat en les persones. Són els nostres professionals els que faran d'Affinity una companyia realment digital”, va destacar Niubó. Avui, la iniciativa, que ha impulsat un profund canvi en el model de negoci de l'organització, ha aconseguit millorar aspectes claus per a la seva competitivitat com són la capitalització de marca, la fidelització del consumidor, CRM; detectar noves vies de creixement, l'e-commerce; i la promoció de la cultura digital, des d’employer branding a la formació digital o la creació d'una xarxa social corporativa.

El Postgrau en Gestió Innovadora 2.0 dels Recursos Humans és un programa especialment dissenyat per a professionals dels RH interessats a innovar en les seves organitzacions convertint-se en perfils claus per a l'estratègia del negoci. Aporta una visió analítica de com la revolució digital afecta el desenvolupament de l'organització i ajuda a desenvolupar les competències per identificar les aplicacions pràctiques de les eines 2.0 en tots els procediments de RH, des de la captació i selecció del talent fins a la formació, passant per l'anàlisi de les tendències que impactessin a cada sector productiu.