Gamificació per impulsar el talent i assolir els objectius del negoci.

19.02.2015

Com utilitzar les mecàniques de joc en un entorn "seriós" com l'empresa per activar el compromís dels treballadors i descobrir-ne tot el potencial va ser el tema de l'última Keynote Session "Gamificació per al desenvolupament professional, la fidelització i la retenció del talent".

Gamificació per impulsar el talent i assolir els objectius del negoci.
L’aplicació de dinàmiques de joc a nivell corporatiu ofereix un nou recurs a les empreses per aconseguir les metes a través de la participació activa dels seus professionals. El joc genera un entorn de col·laboració entre les persones que altres accions són incapaces de provocar, ajudant a arrelar comportaments positius per a una gestió efectiva del canvi a l’interior de l’organització.

Com utilitzar les mecàniques de joc en un entorn “seriós” com l’empresa per activar el compromís dels treballadors i descobrir-ne tot el potencial va ser el tema de l’última Keynote Session “Gamificació per al desenvolupament professional, la fidelització i la retenció del talent” a càrrec d’Iñaki Huarte, director de l’estudi de Gamificació Ouiplay, i Sergio Jiménez, fundador de Game On! Lab.

Tal com van explicar els experts, després de la crisis, la sensació generalitzada d’apatia va envair també les empreses que van buscar les vies per reactivar el compromís dels treballadors. “El joc va ser la resposta, ja que genera un entorn de participació entre les persones que altres accions a l’interior de la companyia són incapaces de provocar”, va explicar Iñaki Huarte.

“Un joc és experiència pura, crea una dinàmica sincera en què surten a la llum les veritables competències i habilitats que els treballadors tenen”, va detallar Sergio Jiménez, motiu pel qual aquest tipus de projectes poden tenir un impacte directe en els resultats de l'empresa. A més de divertir, la gamificació és capaç de crear rutines, promoure processos efectius entre departaments i impulsar la innovació. En definitiva, contribueix a assolir els objectius de negoci de manera natural. La base està en el fet que el joc motiva les persones, de manera que si en comptes de “fer” una tasca, es “juga”, és més senzilla de realitzar i, per tant, més eficaç.

Com es va comentar en la sessió, avui dia la tecnologia permet oferir als professionals propostes de joc en un nivell avançat sense afegir complexitat. De fet, està demostrat que és possible desenvolupar comportaments positius a través de l’ús de la gamificació amb un component tecnològic: a més de millorar l'experiència de l'usuari, la tecnologia dóna a l'empresa les eines necessàries per fer un seguiment de l'evolució que experimenten els professionals i els ajuda a tipificar els tipus de perfils que hi ha a l'interior de la companyia. D'aquesta manera poden dissenyar plans personalitzats per a la millora de competències específiques.

Malgrat que pot semblar que la implementació és senzilla, les previsions de la consultora Gartner apunten que un 80% dels projectes de gamificació fracassaran. Per aquest motiu, durant la Keynote Session es va destacar que la clau en aquest tipus d'iniciatives és treballar de manera adequada tant el disseny de la solució com la forma en què la proposta es porta a l'empresa. Entre els errors més comuns hi ha el d’invertir en el projecte i no comunicar-ho bé a l'organització, utilitzar la dinàmica de punts i rànquings per a tots els objectius, comptar amb una execució tècnica deficient incapaç d'enganxar el jugador, o per contra, un disseny massa sofisticat que el faci desistir de participar-hi.

Així mateix, és fonamental que els impulsors tinguin clar on s'implementarà. Un bon projecte de gamificació ha d'estar plantejat per aconseguir els objectius de l'àrea de l'empresa que l'impulsa, però responent a les expectatives del 'jugador/treballador' que és qui ho farà servir. En opinió dels experts, els projectes que no fracassaran seran aquells dissenyats per professionals especialitzats en mecàniques de joc que comptin amb la suficient col·laboració i informació per part de l'empresa per saber com s'ha d'implementar.

Sobre la gamificació

La gamificació és una tècnica “encara en bolquers però amb un creixement imparable”. Si Espanya fa cinc anys trigava 13,6 mesos a incorporar les innovacions en gamificació impulsades des dels Estats Units, avui ofereix projectes que són referents a nivell mundial. “Espanya és un país de pimes i start-up, i, sobretot per a les últimes, la gamificació representa una gran oportunitat”, va explicar Huarte.

Segons la consultora Gartner, són cinc les àrees en què la gamificació pot oferir excel·lents resultats: customer engagement, employee engagement & performance, processos d'innovació, aprenentatge i desenvolupament personal. Durant la sessió es van donar detalls de projectes d’èxit en alguns d'aquests àmbits, com el BBVA, que gràcies a donar punts per utilitzar la banca en línia, ha multiplicat per cinc el temps que l'usuari visita la pàgina web; BritishTelecom, que va utilitzar petits elements de gamificació per millorar la interacció entre els agents del contact center i el client amb la qual cosa s'ha reduït l'espera i millorat el servei; L'Oreal, que va impulsar un joc entre universitats de tot el món per caçar talent per a les seves diferents àrees corporatives; o l'agència de publicitat JWT, que va permetre l'entrada del joc en l'ERP i el CRM de la companyia per augmentar l'eficiència dels empleats en gestions administratives.