El sector salut i d'atenció social analitza els desafiaments de la digitalització.

09.03.2015

La jornada "eHealth i Innovació en Gestió de Salut", en què van participar 200 professionals, va posar en evidència l'alt grau d'acceptació que tenen les solucions avançades i va alertar dels principals reptes als quals s'enfronta el sistema en adopció.

La jornada “eHealth i Innovació en Gestió de Salut”, en què van participar 200 professionals, va posar en evidència l'alt grau d'acceptació que tenen les solucions avançades i va alertar dels principals reptes als quals s'enfronta el sistema en adopció: la necessitat d'estandardització de les tecnologies que irrompen com a nous serveis i  assegurar un suport econòmic continuat per a la consolidació.

“EHealth i Innovació en Gestió de Salut”
(http://www.ehealthmeetingbcn.es), jornada coorganitzada per l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona (IL3-UB) i la Fundació TicSalut, amb el patrocini de Telefónica, es va erigir com el nou punt de trobada i reflexió del sector sanitari i sociosanitari en relació amb l'impacte real que està tenint la incorporació de tecnologies disruptives en el sistema, les solucions que ja estan a la seva disposició i els desafiaments que aquest avanç planteja tant a les institucions com als professionals i els pacients.

L'esdeveniment va arrencar amb la presentació de l'evolució dels resultats del Mapa de Tendències TIC de la Fundació TicSalut que en les set edicions ha constatat com s'ha generalitzat l'ús de la tecnologia en el sistema català “les comunitats virtuals entre pacients han crescut del 3% el 2011 al 30,8% el 2014”. Segons Enric Llopis, en el futur es parlarà cada vegada menys d'infraestructures tecnològiques i més de serveis.

Núria Oliver, scientific director, Multimèdia and Data Mining & User Modeling en Telefonica I+D, va aprofundir en les eines que les noves tecnologies posen a disposició dels professionals per passar “d'una medicina reactiva a un model preventiu, predictiu i personalitzat”. En la seva visió, la tecnologia mòbil ha irromput amb força en tres àmbits claus de la gestió de la salut: en el comportament a través dels wearables; en la tipificació del fenotip amb els “labs-on-a-chip”, i el en maneig del genotip mitjançant grans quantitats d'informació que demanen big data per ser gestionades.

Una de les propostes diferencials de la trobada va ser el Health Innovation Speech Tour & Showroom, que va oferir l'oportunitat de conèixer sota el guiatge dels seus impulsors 6 solucions innovadores que permeten fer realitat el nou model assistencial capaç d'integrar allò sanitari i social gràcies a un alt component tecnològic. En aquesta edició es van presentar els avenços d’M-Health Printed Electronics de Cetemmsa que proposa l'ús de sensors tèxtils en teleassistència; Othersidemirror i el seu desenvolupament en el camp de la telerehabilitació i la valoració del dany corporal; eKauri de BDigital per l'atenció del pacient crònic; la plataforma de teledermatologia Telecremats d’I2CAT; l'eina de Gestió Remota de Pacients de Telefónica, i Tunstall Televida amb tecnologia aplicada a la telemedicina.

El denominador comú d'aquestes innovacions és l'impacte directe que tenen en la millora del benestar de les persones i en l'eficiència de les institucions que les implementen. A nivell sanitari, permeten el disseny de tractaments més personalitzats, ajuden a l'estret seguiment del pacient i són claus en les polítiques de prevenció. A nivell de gestió, contribueixen a l'optimització dels recursos del sistema, potencien la col·laboració entre professionals i permeten centralitzar la informació clínica dels usuaris, entre altres avantatges. Els professionals assistents a l'esdeveniment van tenir l'oportunitat de valorar les propostes presentades a través d'una enquesta: un 80% va opinar que tindrien una bona adopció per part de la població i en un 90% dels casos es va valorar que impactarien positivament en l'eficiència del sistema.

La taula rodona “Les TIC, el driver de canvi d'un nou model d'atenció sanitària i social?” va oferir les visions de l'empresa, les institucions públiques i els professionals en relació amb el punt en què es troba la incorporació de solucions avançades en el sistema.

En el moment d'obrir el debat, el Dr. Julio Mayol, director i fundador de la Unitat d'Innovació Smart Health Lab de l'Hospital Clínico San Carlos, va posar en el centre de l’anàlisi la capacitat que dóna la tecnologia “per prendre millors decisions centrades en el pacient i que siguin efectives de costos”. El Dr. Francesc García Cuyàs, director de la Fundació TicSalut, va cridar l'atenció sobre com s'ha de finançar l'evolució d'aquest model. En aquesta línia, Javier Olaizola, executive partner i Public Sector leader d'IBM Global Business Services, va apuntar que l'eHealth permetrà al sistema “mesurar els resultats en termes de salut i no al voltant del rendiment dels professionals fet que permetrà fer una analítica de costos real al voltant del pacient”. Pel fet de coincidir amb aquesta idea, però alertant de la dificultat de la implementació, se li va preguntar al Dr. Joan Cornet, director de l'mHealth Competence Centre de la Mobile World Capital, sobre el paper que té l'administració en aquest nou escenari sanitari: “en quina mesura la política madura per impulsar aquesta evolució?”, va comentar.

Segons els experts, entre els desafiaments més urgents als quals s'enfronta el sector està el de realitzar una profunda reflexió sobre les vies per garantir la interoperabilitat dels diferents sistemes implicats, definir el marc legal sobre el qual operarà tot aquest nou univers informacional i aprofundir en el repte de l'equitat davant la incorporació intensiva de la tecnologia.