Montserrat Domínguez, directora del Huffington Post, convidada pel Màster en Periodisme BCN_NY, dóna una conferència sobre les noves oportunitats en el periodisme i el canvi en el consum de la informació.

27.06.2014

Segons un proverbi xinès, quan bufen els vents de canvi, alguns construiran parets i altres molins de vent. Aquesta frase podria ser un bon resum del missatge transmès per Montserrat Domínguez, directora de El Huffington Post, en la conferència organitzada pel Màster en Periodisme BCN_NY dimecres passat 25 de juny. La seva xerrada, titulada "Noves oportunitats per al periodisme: com saber adaptar-se a la transmissió de la informació dels nous mitjans digitals", va permetre als assistents apropar-se a l'estratègia editorial adoptada pel diari digital més popular del món.

En la presentació, Carmen Páez, periodista, ex cap d'Informatius de TVE, directora de RNE a Catalunya i professora en el Màster, va fer un breu resum del recorregut professional de Montserrat Domínguez, destacant, com a paral·lelisme amb el Màster del IL3, la seva formació en Periodisme per la Universitat de Columbia de Nova York.

A l'inici de la seva intervenció, la directora del HuffPost, va subratllar que la seva experiència personal en diferents tipus de mitjans de comunicació l'ha portat a la conclusió que l'aprenentatge continu i l'adaptació als canvis, és la base del treball de qualsevol periodista que es proposi com a objectiu connectar amb la seva audiència. Segons les seves paraules, "qui crea que un dia arribarà al moment de saber-ho tot, segurament estigui molt equivocat, perquè mai es deixa d'aprendre, i més ara, amb la gran revolució tecnològica que estem vivint". Com a exemple, va compartir la seva sorpresa en constatar que més de la meitat dels lectors del diari consulten els continguts a través d'un dispositiu mòbil i va explicar com aquest fet va haver de reflectir-se en la forma de les publicacions.

La conferència va seguir amb un recorregut detallat per diferents seccions de la versió espanyola de El HuffPost. Els comentaris de Montserrat Domínguez van permetre entendre els criteris prioritzats pels creadors del diari a l'hora de seleccionar la temàtica dels articles. Com bé saben els lectors, El Huffington Post es caracteritza per ser un periòdic digital en el qual es pot trobar tot tipus de notícies convivint en un mateix espai; és habitual llegir, per exemple, un titular referent a algun tema econòmic al costat d'un que destaca un vídeo viral divertit que causa furor a les xarxes socials.

També va explicar en què consisteixen tres punts forts i diferencials del periòdic: la col·laboració amb els bloggers, que aporten punts de vista particulars sobre temes diversos; la interacció amb els lectors, que ofereixen un feedback al diari i creen un sentiment de comunitat i, finalment, el sistema d'agregació de continguts, que enllaça notícies i informació que prové d'altres mitjans.

Per acabar la conferència, es va donar pas al torn de preguntes, perquè els assistents que ho desitgessin li plantegessin a Montserrat Domínguez dubtes que els havien quedat després de sentir la xerrada o perquè fessin aportacions relacionades amb el tema.