El motor de la innovació empresarial: la motivació personal.

06.07.2015

Una de les claus per evolucionar cap a una organització innovadora és establir una metodologia i una disciplina alineada amb l'estratègia, que faciliti que les propostes disruptives siguin una constant a l'empresa.

Una de les claus per evolucionar cap a una organització innovadora és establir una metodologia i una disciplina alineada amb l’estratègia, que faciliti que les propostes disruptives siguin una constant a l’empresa. Tot i això, si aquest marc creatiu no s’acompanya d’una implicació sincera i emocional dels professionals de la companyia, serà difícil impulsar iniciatives que realment aconsegueixin canviar les regles del joc del mercat i posicionin l’empresa com a líder en el seu sector.

La sistematització dels processos d’innovació en l’estructura de l’organització és un dels requisits indispensables per instaurar una dinàmica de transformació, que aconsegueixi que una empresa “tradicional” es converteixi en un actor de disrupció. Però, n’hi ha prou amb un model organitzatiu pro-innovació per convertir-se en una companyia innovadora?

L’última Keynote Session, La innovació com a estratègia de creixement en l’organització, que va comptar amb el testimoni de María Cardenal, head of Product Development de Vueling, va demostrar que és imprescindible fer un pas més enllà i posar les persones al centre d’aquesta evolució: «La motivació és el combustible de la innovació i innovar és terriblement motivador per als professionals de l’organització», va afirmar l’executiva de l’aerolínia.

El tema central de la sessió era com garantir que la innovació es converteixi en una constant de la companyia i no es limiti a iniciatives aïllades. A nivell orgànic, té a veure amb orientar tots els processos corporatius cap a la innovació i tenir sempre present els vectors estratègics del negoci. Entre les recomanacions: dotar l’empresa amb una estructura per la qual circulin les idees; aplicar disciplina en la gestió de les iniciatives i diversificar el risc d’innovar, és a dir, mantenir una cartera àmplia de propostes innovadores en el desenvolupament per garantir que, tot i que en falli alguna, sempre n’hi haurà una altra per llançar.

Tanmateix, si aquestes evolucions no s’acompanyen de la participació activa i sincera dels professionals de l’equip, serà difícil instaurar la innovació en la cultura corporativa. «És important entendre que les motivacions de l’era industrial, fonamentades en la recompensa econòmica, no són capaces d’estimular la nostra vessant més creativa, que és la base de qualsevol innovació», va comentar Cardenal. L’experiència de companyies innovadores com ara Google, Apple o la mateixa Vueling, demostren que és imprescindible entregar als professionals motivacions més intrínseques relacionades més amb la persona i no tant amb la seva funció. Gaudir d’autonomia en l’acompliment de la feina, ser reconegut per la mestria de ser el millor en allò que es fa i contribuir a un propòsit real i rellevant, són tres motors potents per concretar una participació contínua dels professionals de l’empresa en la innovació corporativa.

A partir d’aquesta premissa, l’estructura de la innovació de la companyia haurà d’estar sempre orientada a facilitar la circulació de les idees en l’organització. «Co-innovar, col·laborar, co-desenvolupar i co-impartir», tal com va explicar María Cardenal, des dels nivells més alts per arrelar la cultura de la innovació –un Comité d’Innovació format pel CEO, el director d’Innovació (CINO) i altres directius–, fins a una Innovation Network, en la qual s’impliquen tots els professionals de la companyia. En aquest nivell, la clau radica en la definició d’unes regles clares i transparents per participar en el procés d’innovació: és fonamental comunicar a l’equip quin és el focus estratègic del negoci i, per tant, de la política d’innovació corporativa; explicar com es canalitzaran les propostes que es reben i donar detalls amb relació als criteris de valoració que s’aplicaran a les iniciatives.

Si vols veure el video de la Keynote, fes clic aquí.