Un nou líder per afrontar reptes de negoci dinàmics.

19.02.2016

El paper del director de Recursos Humans es torna més estratègic que mai: un professional polivalent que porta de manera simultània la col·lectivitat i la individualitat, gestiona el talent amb creativitat i dirigeix els processos de gestió del canvi amb visió a llarg termini.

Un nou líder per afrontar reptes de negoci dinàmics.
Per respondre a reptes de negoci dinàmics, les organitzacions estan apostant avui per desenvolupar noves competències en els seus equips, incorporar perfils professionals innovadors i evolucionar en les dinàmiques de descobriment, atracció i retenció del talent. En aquest escenari, el director de Recursos Humans es converteix en un element clau de l'estratègia de la firma: la figura que és al capdavant d'aquestes evolucions impulsant el canvi, tal com va assenyalar la consultora organitzacional, Àngels Paredes, durant l'última Keynote Session que va tenir lloc a l'IL3-UB: “El lideratge estratègic de la direcció de RH”.

Segons va detallar Teresa Niubó, directora de RH d'Affinity Petcare que ha viscut en primera persona aquest canvi, en el seu rol ha estat important saber llegir l’“entorn organitzatiu” per identificar quines són les eines de Recursos Humans que millor s’adapten a les necessitats estratègiques de l'empresa. “És molt rellevant aquesta capacitat de lectura del context per reconèixer on has d’‘apalancar-te’ per respondre a les demandes del negoci”, va comentar.

En el cas de Cristian Rodríguez, màxim responsable de Recursos Humans de Vueling, l'experiència li ha demostrat que, a més de seguir una estratègia global de RH, ha d'apostar per una segmentació personal d’aquesta “per respondre a la diversitat de la plantilla”. Va coincidir amb aquesta visió Olga Salomó, al capdavant de l'àrea de Recursos Humans de la farmacèutica Boehringer Ingelheim, que va detallar que s'enfronta cada dia amb el desafiament de gestionar un equip humà amb interessos i competències úniques i diferencials. “Hem d'adaptar les nostres propostes i plans d'acció a cadascun dels tipus de clients interns que tenim fent-los ofertes ad hoc als seus interessos”, va detallar.

Aquesta “gestió de la col·lectivitat de manera simultània amb la individualitat”, tal com va expressar Àngels Paredes, és tan sols un dels reptes als quals han de fer front els responsables de la gestió del talent a l'empresa.

Acompanyar els objectius estratègics del negoci, la internacionalització en el cas dels tres directius participants en la Keynote Session i reenfocar els processos interns de la signatura per adaptar-se a les noves formes d'aproximació al mercat són altres dels reptes que avui estan assumint.

“Des de la nostra posició, som els garants que hi hagi un estil de lideratge determinat i que el talent estigui en línia amb aquests valors”, va comentar Salomó. En el cas de Vueling, allò crític és adaptar les estructures organitzatives de la companyia al ràpid creixement que viu i impulsar flexibilitat en l'equip, “alhora que innovem en tot allò que repercuteix en la millora de l'experiència de client”, va explicar Rodríguez . Per a Affinity Petcare, avui, el desafiament més gran té a veure amb el component tecnològic: “La digitalització ha obert tot un nou àmbit de treball per concretar la visió customer centric de l'empresa, obligant a canviar processos i enfocaments de les tasques dels equips”, va explicar Teresa Niubó.

Però, com és el director de Recursos Humans actualment? Per a Olga Salomó, és un professional polivalent i plenament alineat amb l'estratègia de negoci, “un directiu capaç de treballar en constant col·laboració, d'influir sense imposar i de cooperar i empatitzar amb el 'client' intern". Per a Cristian Rodríguez, és un perfil capaç d'influir en el negoci de manera indirecta però crucial: “Nosaltres no gestionem res. Nosaltres ajudem a què altres gestionin i que ho facin amb el màxim rigor, flexibilitat, antelació...”. En aquesta línia, Teresa Niubó va recordar el component necessari d’“innovació i creativitat” que des de Recursos Humans s'ha d'aportar “per respondre a les demandes dels nous perfils que incorpora l'empresa i que no esperen motivacions tradicionals en l'àmbit del salari o els beneficis socials”.

De la mateixa manera que els seus reptes s'han redefinit, les trajectòries de desenvolupament dels tres directius presents a la Keynote Session demostren que les seves prioritats han canviat. “Si en un inici em vaig formar en relació als aspectes funcionals del meu rol, des de fa alguns anys m'interesso pel coaching o el mindfulness, assumptes que tenen a veure amb àmbits més personals de mi i del meu equip”, va detallar Olga Salomó. Per això, en ser consultats per les competències claus que han d'aportar des de la seva posició, tots es van decantar per qüestions que poc tenen a veure amb una formació tècnica: curiositat pel negoci i per les persones, capacitat per preguntar i escoltar, així com humilitat i valors sòlids són habilitats que consideren imprescindibles conrear.