En el màrqueting mòbil, l'usuari més al centre que mai.

22.04.2015

En el màrqueting mòbil, l'usuari més al centre que mai.
La sessió "El teu negoci és mòbil" va deixar palesa la urgència que les empreses renovin les estratègies d'aproximació al mercat per adaptar-se a una realitat ja en marxa: la tecnologia mòbil ha canviat la forma en què els clients consumeixen i es relacionen amb les marques. La immediatesa del contacte i un ROI més efectiu són només algunes dels avantatges.

Tal com va detallar Elia Méndez, Managing Director Spain de la Mobile Marketing Association (MMA), durant la sessió “El teu negoci és mòbil” que va tenir lloc a l'IL3-UB, l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, la tecnologia mòbil està revolucionant múltiples aspectes de la vida quotidiana dels seus usuaris: facilita l'accés a la recerca d'informació, ha estat peça clau per a la generalització de l'ús de les xarxes socials i, amb això, ha fomentat noves formes d'interacció entre les persones o està proposant solucions innovadores en relació a àmbits fins ara tradicionalistes com són els mètodes de pagament o la gestió de la salut i el benestar. “Avui pràcticament cap sector és aliè a la seva influència, però destaquen en el seu ús sectors com el de l'automoció, el comerç, les companyies de serveis públics, smart cities o salut”, va explicar.

En aquest context, segons la directora de l’MMA, les empreses estan obligades a incorporar en les seves estratègies de màrqueting i comercialització les oportunitats que ofereix la tecnologia mòbil: “Durant el dia mirem fins a 150 vegades el mòbil... Com poden les empreses ignorar un canal tan poderós i directe amb el client?”.

Tal com va detallar durant la sessió Jesús Moreno, Marketing Director de la Mobile World Capital Barcelona, ​​el canvi ja està en marxa, però n’està pendent la generalització: "La gran part de les grans corporacions estan bolcades en la creació d'ecosistemes mòbils i la internet de les coses creix exponencialment, però per al 2015 la tendència seguirà sent les iniciatives de màrqueting híbrides, que barregen el digital amb l'analògic”. Coincidint amb aquesta idea “el mobile màrqueting s'entén només com a part d'una estratègia de màrqueting 360º” Dionís Guzman, Barcelona Area Coordinator de la Mobile Marketing Association, pensa que la veritable revolució enguany passarà pel canvi que s'està produint des de la ‘Information’ a la ‘inforMEtion’: “La informació que generen els usuaris del mòbil sobre si mateixos té cada vegada més protagonisme. ¿I si les empreses entenguessin el veritable valor d'aquestes dades i arribessin a pagar els clients per l'ús d'aquesta informació per conèixer millor el seu mercat?”. Segons l'expert, gràcies a la tecnologia mòbil, estem a l'inici d'un veritable canvi en la relació que les marques tenen amb el seu públic i la forma en què el màrqueting s'aproxima al mercat.

Tendències mòbils 2015

Durant la sessió, a més, es van analitzar les diferents disrupcions que el mòbil plantejarà per als propers mesos, les que estaran marcades per la importància de continuar situant el client en el centre. La Internet de les Coses (Iot) s’humanitzarà gràcies al mòbil a través de la generalització dels wereables.
Però aquí no acaba el seu avanç; aquesta tecnologia “vestible” en breu oferirà un nou entorn IOT altament personalitzable en el qual els diferents objectes seran capaços d'interactuar amb l'usuari i entre si per oferir una experiència d'ús única i a mida de cada persona, la qual cosa obligarà a les empreses a ser capaces de recollir i interpretar grans quantitats de dades per aplicar aquesta informació a la millora dels seus productes.

Així mateix, el contingut de valor que s'ofereixi seguirà sent la clau principal d'èxit en el model de negoci mòbil. Això sí, a partir d'ara haurà de respondre més fidelment al context de l'usuari a través de la interacció de les dades que es generin entre les diferents aplicacions que s'utilitzen: a mitjà termini, les apps deixaran de funcionar de manera aïllada. En aquest sentit, estratègies avançades com inbound marketing, storytelling o transmedia, un model d'immersió interactiva de l'usuari altament viralitzable, són especialment adequades per al format mòbil de manera que les empreses que es decideixin per aproximar-se al client a través del seu telèfon no poden deixar de incloure-les en els seus plans de màrqueting.