Tech Talks: les eines clau per a la transformació digital corporativa.

20.04.2016

L'IL3-UB inaugura el seu cicle de sessions Tech Talks, trobades liderades per experts del sector tecnològic que analitzaran les metodologies i solucions que permeten a les empreses innovar tant en els seus processos com en la seva oferta.

La primera de les Tech Talks va aprofundir en com impulsar un entorn àgil en la gestió de projectes a través de Scrum. Aquest enfocament “agile”, a més de facilitar el disseny de productes o serveis i ajudar a la consecució dels objectius empresarials, impulsa el desenvolupament de les competències que es demanen als professionals que participen en equips d’alt rendiment.

Com a resposta a la necessitat de les empreses d’evolucionar en la gestió i oferir propostes disruptives al mercat, l’Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, l’IL3-UB, ha presentat el seu cicle de sessions Tech Talks, una plataforma de trobada entre professionals i experts del sector tecnològic per analitzar les últimes tendències i innovacions que permeten concretar la transformació digital corporativa i aconseguir augmentar la competitivitat i innovació en les organitzacions.

Entre els assumptes que aborda les Tech Talks al llarg de 2016 hi ha les metodologies àgils per a la gestió de projectes, la ciberseguretat com a nou front de batalla corporatiu, la fabricació additiva (impressió 3D) i les seves possibilitats en l’àmbit productiu, o noves tècniques i llenguatges de programació per al desenvolupament de solucions tecnològiques, entre altres assumptes.

Scrum: cap a l’excel·lència organitzacional

Després de ser concebuda com una metodologia en l’àmbit del disseny de programari, la primera de les Tech Talks va confirmar que Scrum s’obre avui més enllà del sector tecnològic per ajudar les empreses a ser més eficients i efectives en el disseny i llançament dels seus productes i serveis. “Scrum no és només una millor pràctica que prové del món IT, sinó que és avui un element clau en la gestió organitzacional”, va afirmar Pere Juárez, director general d’Educhallenges i president del Club d’Innovació i Competitivitat de la Universitat de Barcelona.

Tal com va quedar de manifest en la sessió, mitjançant l’aplicació Scrum per a l’execució de projectes corporatius, l’organització pot descobrir quins processos condueixen sempre al millor resultat malgrat estar immersa en un entorn VUCA. Per això, aquest innovador enfocament “agile” planteja certes regles bàsiques a tenir en compte durant el disseny i desenvolupament de nous productes i serveis:
  • És imprescindible el treball en equip per assolir l’objectiu: col·laboració cooperació i comunicació són actituds fonamentals per a l'èxit.
  • El projecte ha de tenir un lideratge situacional: en cada fase del desenvolupament assumeix la direcció el professional que millors competències aporta al respecte.
  • Hi ha tres variables inamovibles que permeten respondre adequadament a les expectatives del mercat: temps, cost i qualitat.
  • Durant el procés és imprescindible incorporar la visió del client: la validació de “paquets” de propostes per part del consumidor garanteix que s’està treballant en la direcció correcta.
Aplicant Scrum les empreses poden assolir nous nivells d’excel·lència corporativa, “aconseguir fer-ho bé sempre i a la primera” però, a més, contribueixen de manera directa al desenvolupament de noves competències en els seus professionals com són el compromís, la motivació, l’actitud analítica, predisposició a la col·laboració o la capacitat per a la resolució de problemes. Totes característiques que aporten els participants d’equips d’alt rendiment.

“Els projectes tradicionals en cascada —agafo tots els requeriments, els planifico, els executo, etc.— són un suïcidi. Correm el risc que la nostra competència ens avanci mentre estem en ple procés de disseny”, va comentar Pere Juárez. La innovació de Scrum radica en què supera aquesta visió operativa a llarg termini per passar a treballar amb cicles curts i elements iteratius que permeten pactar temps, cost i qualitat en funció dels resultats.