L'experičncia de formació en Second Life

19.06.2008

Un grup d'alumnes de l'IL3-UB expliquen la seva experičncia d'aprenentatge en el món virtual de Second Life

Second Life és un món virtual on qualsevol persona pot participar amb el seu avatar, interactuant amb els altres membres i amb l'entorn, creant nous espais i recursos. Alhora, ofereix una sèrie de possibilitats en processos d’aprenentatge i formació al llarg de la vida, així com l’adquisició de coneixements que en aquest “món virtual” tenen una repercussió directa en la nostra vida en “el món real”.

Miguel Ángel Muras, consultor col·laborador de l’àrea de Corporativa de l’Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona (IL3-UB), és soci director de FactorSIM, empresa especialitzada en la recerca de solucions en el camp de l'e-learning, l’advergaming i la TDT. Muras que és codirector del programa “Second Life i nous entorns d’aprenentatge” impartit per l’IL3-UB, ha publicat un article en el darrer número de la revista E-learning Review, on exposa la seva experiència de formació utilitzant Second Life. Constata que molts d’aquests entorns virtuals ofereixen possibilitats educatives com la reproducció d’àudios i vídeos, estudiar la viabilitat d’una producció audiovisual i les necessitats organitzatives, presentacions de llibres, conferències, classes magistrals, etc., entre d’altres.

Al llarg de l’any 2007 l’IL3-UB, amb el suport i l’experiència de FactorSIM, varen començar a preparar el curs de “Second Life i noves tendències en aprenentatge”, convertint-se en la institució universitària pionera a utilitzar aquest espai virtual 3D com a eina de formació. Es varen dur a terme edicions diferents del curs, on Second Life ha estat un suport important en les classes online impartides a la plataforma WebCT. Amb l'objectiu que els alumnes poguessin reunir-se i generar un espai que permetés la interacció i debat d'aquests temes, es pretenia explorar les eines de comunicació de tutor-alumne i alumne-alumne, comprovant d’aquesta manera la reacció dels alumnes enfront d’un nou entorn. Els resultats han estat satisfactoris.

Arran d'aquesta experiència, durant aquest any 2008, més de 900 alumnes han realitzat el curs que ara s’ofereix en versió de 30 hores, “Second Life i noves tendències en aprenentatge”, que pretén treballar donant prioritat a l'experimentació dins el mon virtual de Second Life, tant per treballar els conceptes bàsics de nous models de relació interpersonal, de treball col·laboratiu, i d'aprenentatge conjunt; així com per conèixer les possibilitats i funcionament del propi entorn.

Enguany hi ha dues noves edicions del curs, i n’estan previstos 7 fins a finals d’any, preveient-ne que acabaran de passar uns 600 alumnes per les aules virtuals de l’IL3-UB a Second Life. Així mateix, hi ha varis projectes per a realitzar formació sobre diferents matèries fent ús del Second Life com a eina de comunicació i interacció. Està previst realitzar una prova pilot de classes totalment en Second Life, amb continguts adaptats i eines personalitzades, que permetrà avaluar si el model és extrapolable a altres àmbits de formació dintre de l’IL3-UB.

Muras conclou que Second Life és un excel·lent entorn per a experimentar amb nous processos en l'adquisició i transmissió de coneixements, amb els múltiples avantatges que presenta.

Enllaços relacionats:
FactorSIM

Second Life i nous entorns d’aprenentatge

© IL3 - Institut de Formació Contínua - Universitat de Barcelona C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018 Barcelona - Espanya Tel. +34 93 403 96 96 - Telčfon d'Informació: +34 93 309 36 54

Dos campus d'Excel·lčncia Internacional: