La vulnerabilitat de les nostres dades personals es fa palesa a la No cON Name 2017.

29.11.2017

IL3-UB i l'associació No cON Name han organitzat el congrés de seguretat informàtica de referència al país, al qual durant dos dies s'han presentat i debatut els reptes als quals s'enfronta un dels sectors amb major potencial de creixement.

Després d'un any d'aturada en la seva celebració, la 15a edició del congrés de ciberseguretat No cON Nameva celebrar-se a  Barcelona amb l'ajuda de l'IL3-UB per celebrar dues jornades de xerrades i ponències juntament amb més de 300 assistents reunits a l'Aula Magna de la Facultat de Biologia.

L'esdeveniment ha tornat a confirmar la seva condició com a trobada de referència al sud d'Europa per als experts en l'àmbit de la seguretat informàtica, amb un total de dotze presentacions on s'han exposat els últims avenços del hacking i els reptes als quals s'enfronta el sector.

El fundador del congrés No cON Name, el José Nicolás Castellano, ha valorat positivament l'edició 2017, remarcant que "el congrés ha tingut molts  assistents i experts que han participat a tots els nivells" i ja està pensant en la nova edició "amb més participació internacional".

Les grans innovacions del sector

L'exposició de continguts d'alt nivell tècnic com les realitzades per Sergio González des de Los Angeles o el Jordi Ventanyol, el Leonardo Nve, el Ricardo Rodríguez i el Jose Miguel Ortega al capdavant de l'aula es van combinar amb les de l'Alex Ribot i Ruth Sala, que van parlar sobre els mètodes forenses per localitzar a través del mòbil i els límits legals en la investigació privada o l'obtenció de dades, respectivament.

Un dels convidats més aclamats va ser el Santiago Hernández Ramos, que va presentar WinRegMiTM, una eina per interceptar trucades al registre de Windows i va mostrar-ne en directe el funcionament per a delícia dels espectadors.

L’Ernesto Sánchez i el Joel Serna, d'altra banda, van presentar el seu desenvolupament de BadUSB, uns dispositius físics que permeten assumir el control remot de la màquina atacada a través d'un USB connectat a aquesta. El Luis Enrique Benítez, en canvi, va exposar els múltiples errors trobats durant les seves investigacions i auditories als dispositius domèstics connectats a internet com rentadores o televisions intel·ligents, que deixen desprotegits als usuaris i comercien amb les dades obtingudes dels seus hàbits d'oci i consum.

De la mateixa manera, el polonès Jakub Korepta va aprofundir encara més en la necessitat de reforçar la seguretat en dispositius d'ús diari aconseguint obrir una caixa forta connectada a la xarxa sense conèixer la contrasenya d’aquesta.

Les xarxes socials també van ocupar el seu espai en el congrés gràcies a l’Alfonso Muñoz i el Miguel Hernández, que van presentar "xarxes alternatives que fugen de la toxicitat que es viu a les grans marques com Twitter". Aquestes plataformes, però, s'han mostrat proclius a atacs, ’’segons els dos conferenciants.

Els reptes que planteja el futur

Un dels elements més destacables de les jornades viscudes a l'edifici de la Universitat de Barcelona és l'alta participació de tots els assistents al congrés, que des de la transversalitat dels seus diferents punts de partida professionals van construir un debat continu al llarg del cap de setmana.

Així, la taula rodona organitzada al terme del congrés va donar la veu tant a ponents com al públic per debatre i posar en comú les diferents dificultats que troba la ciberseguretat en el món laboral i educatiu.

La possibilitat de crear una reserva d'experts en seguretat informàtica per part del govern central, el pes de les institucions privades en el desenvolupament del sector o la necessitat d'apostar per l'educació en aquest camp van ser alguns dels temes tractats.

En aquest sentit, l'aposta decidida de la Universitat de Barcelona i l'Institut de Formació Contínua IL3-UB per preparar els professionals del futur en ciberseguretat s'ha reforçat molt positivament.

D'acord amb el Francisco Pérez, Director Acadèmic de l'IL3-UB, "els avenços presentats pels experts que van compartir els seus coneixements en la No cON Name 2017 posen de manifest la necessitat de formar professionals en l’àrea de la ciberseguretat i en temes transversals com la gestió de crisi o els aspectes ètics i legals, i corroboren l'aposta que es fa des de l’IL3-UB per donar resposta a aquesta demanda".

Un congrés més enllà de les aules

Durant els dos dies de celebració de l'esdeveniment també s'han celebrat activitats paral·leles per teixir xarxes de networking i fomentar la participació activa de tots els assistents.

Gràcies al suport dels patrocinadors Airbus, ASIMETRICS, Andubay i bitNAP datacenter, juntament amb la col·laboració de OneHacker Magazine i ISACA, es van realitzar dinars per reposar forces entra ponències, així com un quiz sobre ciberseguretat i un sopar de gala.

Sota el hashtag #NcN2k17, el congrés de seguretat informàtica més antic d'Espanya també s'ha seguit en xarxes socials, i ja planeja la seva propera edició amb l'objectiu de seguir creixent al costat d'un sector que consolida la seva rellevància en una societat cada vegada més dependent de les noves tecnologies.

© Institut de Formació Contínua - Universitat de Barcelona C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018 Barcelona - Espanya Tel. +34 93 403 96 96 - Telèfon d'Informació: +34 93 309 36 54