Talent Hub

Experience

5 passos per construir la teva marca personal i posicionar-la a la web.

Daniel Núñez.

La marca personal és un element inherent al professional. És l’aposta de valor que fem per diferenciar-nos de perfils similars al nostre i en els quals destaquem. Per sobre de tot, hi ha les competències transversals que aportem: motivació, capacitat de treball en equip, habilitats de comunicació...

La marca personal té tres característiques imprescindibles:

Ha de ser útil
, aporta alguna cosa al mercat i fa que tinguis moltes més possibilitats perquè et contractin.

És fiable, es construeix sobre els èxits aconseguits al llarg de la teva trajectòria professional i no sobre les tasques funcionals que has exercit.

Garanteix la visibilitat. Segons detalla Daniel Núñez de Human Age Institute, el 80 % de les ofertes no es publiquen, sinó que és l'ocupador qui localitza el perfil més atractiu. En aquest sentit, la marca personal no està pensada per trobar feina, sinó per destacar.

Per construir-la, és convenient que creïs continguts de valor en un àrea específica que guardi relació amb el teu àmbit professional i els destaquis utilitzant principalment les plataformes digitals que maneges (Blog, site web propi, Linkedin, Twitter, Instagram, Facebook,…). Els passos a seguir que et recomanem són:
  • Defineix què vols i qui ets. Defineix un objectiu clar i concret que has d’aconseguir a través de la teva marca. Evita conceptes abstractes, ha de ser una frase molt terrenal: “el meu objectiu és aconseguir això, d’aquesta manera, en aquest mercat i en aquesta data”.
  • Crea el mapa del teu talent, ja que et permetrà descobrir el teu valor diferencial, les teves competències, les oportunitats existents i què és el que et motiva realment.
  • Explica el teu “producte”. Detalla quina és l’oferta de serveis que fas al mercat laboral: quina disponibilitat tens i quines competències, coneixements específics i beneficis aportes.
  • Identifica el teu públic. Preocupa’t per conèixer el target que tindrà més interès en el teu perfil i procura crear una xarxa al teu voltant amb la qual puguis entrar en contacte de manera activa, ja sigui de manera real (en esdeveniments, associacions...) o digital (LinkedIn, grups de debat...).
  • Fes visible la teva marca personal. Construeix la teva imatge a les xarxes socials sense oblidar el teu posicionament més tradicional: participa en conferències, treballa la visibilitat en mitjans tradicionals, entra en contacte amb professionals del teu sector, etc.
La teva marca personal a les xarxes

Per construir la teva imatge, utilitza només les xarxes socials que t’aporten valor i que estan alineades amb el teu objectiu. No caiguis en l’error d’obrir un perfil a totes les plataformes socials existents sense una reflexió prèvia: ser al lloc equivocat o amb la informació no adequada és molt pitjor que no ser-hi.

Recorda que les xarxes socials són un espai d’expressió d’emocions. Treballa els continguts que generes per connectar les teves emocions personals amb les competències més valorades del teu perfil: parla de motivació, d’esforç, etc. però mantingues sempre una separació entre la teva esfera personal i la professional. Sovint és preferible tenir privacitat total a nivell d’actualitzacions més personals.

La foto ha d’estar d’acord amb la xarxa social on es publica i el llenguatge ha de ser adequat per al sector en el qual et vols posicionar. Aquest article sobre 7 consells per optimitzar el teu perfil a LinkedIn t’ajudarà a entendre com pots abordar qüestions de caràcter més pràctic, però imprescindibles per oferir un bon perfil.

Així mateix, has de transmetre una actitud d’acord amb la posició o el projecte que t’has plantejat com a objectiu. Sovint, els recruiters es deixen guiar més per la percepció que els genera un perfil professional que pels coneixements específics que aporta la persona.

Impulsa contactes de qualitat i fomenta relacions constants. A les xarxes socials no és més important aquell que té més “amics”, sinó el que és capaç de participar i liderar debats de valor pel seu sector per posicionar-se com a generador d’opinió i donar-se visibilitat. Una opció interessant és utilitzar recursos multimèdia (vídeos, enquestes...) per mantenir activa l’atenció al teu perfil, però sense fer spam. No volem saturar ni que ens bloquegin, només ser tant visibles com sigui possible aportant el màxim de valor.