Talent Hub

Experience

5 claus per enfrontar-te amb èxit a un Assessment Center.

Daniel Núñez.

Assessment Center és una tècnica d’avaluació de competències utilitzada àmpliament a les empreses per conèixer les competències que aporta un candidat. Permet preveure el nivell d’acompliment que mostrarà en un futur en el seu lloc de treball i descobrir el potencial de desenvolupament que oferirà. Una bola de vidre de l’àmbit laboral que, afortunadament, pots arribar a controlar.

Tal com explica Daniel Nuñez, talent advisor del Human Age Institute, un Assesment Center pot ser de selecció externa, interna o bé de promoció. Per això, qualsevol professional s’hauria de preparar per enfrontar-s’hi en qualitat de candidat, tant si està buscant feina com si no.

• Què mesura un Assessment Center?
    Sobretot les competències, el teu patró de conducta personal davant de situacions determinades, però també els teus valors, habilitats i motivacions.
  • Com es realitza?
    Generalment de forma grupal, en torns d’entre 6 i 10 persones amb la presència de 3 o 4 observadors i jornades de treball que poden durar des de tres o quatre hores fins a diversos dies.
  • Amb quines ‘proves’ o tècniques t’enfrontes?
    Tot i que solen variar, no hi falten mai les entrevistes per competències, els qüestionaris de personalitat i psicotècnics, els business case, les dinàmiques de grup del tipus role playing o els brain teasers (problemes lògics per resoldre).
  • Per a quin tipus de perfil es realitza?
    Principalment per a perfils directius tant de management, com comercials i de customer services, tot i que dia a dia s’amplia a altres funcions de l’empresa.
Claus per enfrontar-te amb èxit a un Assessment Center

Ofereix les competències més demanades per les organitzacions. Independentment del sector, avui es valora especialment la flexibilitat, la comunicació, el treball en equip, el compromís, la capacitat d’aprenentatge, el lideratge, l’actitud positiva, l’orientació al client i la resolució de problemes.

Utilitza la tècnica STAR per a l’entrevista. Quan et preguntin per la teva trajectòria, detalla la Situació en la qual has desenvolupat la teva carrera (on, quan, amb qui...), la Tasca que realitzaves, quines Accions rellevants vas executar (amb exemples concrets) i el Resultat que van tenir.

Prepara els qüestionaris i els brain teasers. Si és de personalitat, el qüestionari busca mesurar actituds. Per això cal ser sincer: hi ha moltes preguntes destinades a mesurar si ets “socialment desitjable”. En el cas dels qüestionaris psicotècnics o brain teasers, en els quals el més important són les habilitats, cal entrenar-te aprofitant Internet i apps.

Al bussiness case, llueix la teva capacitat d’anàlisi. Llegeix la informació que se’t proposa detingudament i estructura-la per oferir una resposta creativa al cas. Els mapes mentals et poden ajudar a treballar de manera ràpida i efectiva.

A les dinàmiques de grup, lidera el consens. Aquest tipus d’activitats no tenen cap solució o proposta que sigui bona o dolenta, sinó que s’avalua la capacitat de cada participant per interactuar amb el grup i arribar a un acord.