Talent Hub

Experience

3 competències claus per ser un bon líder.

Juan Carlos Cubeiro.

Després de ‘fluir’, ‘influir és el segon dels elements del lideratge proposat per Juan Carlos Cubeiro, head of Talent de Manpower Group i mentor de l'Àrea de Coaching de Human Age Institute. ‘Influir’ és aconseguir que l'equip i el seu talent flueixin per assolir l'objectiu col·lectiu proposat. ‘Líder és qui aconsegueix que les persones flueixin. Es calcula que el 70% del compromís dels professionals de l'empresa depèn del seu líder immediat.

Tres claus per ser un bon líder
  • Marcar la pauta i tenir una visió: ser un guia sempre present.
  • Fer equip: motivar les persones en relació amb la meta a assolir.
  • Mobilitzar l'equip: facilitar les vies per a la seva implicació.
La motivació és un element imprescindible del lideratge. No obstant això, és també un dels seus reptes més grans: quan alguna cosa t'apassiona, flueixes. Però com s'aconsegueix que els altres s’apassionin amb les propostes que fas com a líder? “És un estat difícilment provocable: alguna cosa et motiva o no. No n’hi ha més”, comenta Cubeiro. Per això, equip i líder són dos elements indissociables: “No hi ha líder sense un bon equip, ni un bon equip sense líder”.

Autoavaluat: ¿quina mena de líder sóc?

El lideratge té 7 components claus. Pensa quina mesura aportes en cadascun puntuant-los de l'1 al 5.
  • Manar. Manar bé, és clar. Sense imposicions, de manera negociada. Si ho fem malament, perdem autoritat.
  • Gestionar. Portar la veu cantant però sense abusar, sent capaç de delegar.
  • Cohesionar. La facilitat que el líder té per generar harmonia: recordar el nom de tots, celebrar els èxits, ser flexible, etc.
  • Demanar suggeriments a qui correspongui i acceptar-les si són bones.
  • Orientar. Saber marcar el rumb del projecte, departament, equip, etc.
  • Entrenar. Reconèixer allò positiu i treballar en allò que es pot fer millor.
  • Representar les millors pràctiques.
Un cop realitzat, fixa't en quins són els dos components amb més i menys puntuació. Si la puntuació més alta és:
  • Manar i gestionar. Ets un líder de llum vermella: hàbil per assumir les crisis, organitzar l'equip, prioritzar temes. El teu principal risc és ser un “bomber piròman”, el provocador d'aquestes situacions d'estrès.
  • Cohesionar i demanar suggeriments. Ets un líder de llum verda: caus bé i generes harmonia. La principal amenaça és no saber reaccionar davant la crisi per evitar el conflicte.
  • Orientar i entrenar. Ets un líder de llum groga: en tu predomina la visió i l'estratègia, explores constantment el potencial dels altres. Has de ser caut i no oblidar el dia a dia sent també operatiu, no només treballar per a grans objectius.
Aquesta classificació no té a veure amb el fet de ser un líder bo o dolent. Simplement és una proposta per conèixer-te i gestionar les fortaleses i oportunitats per potenciar la teva capacitat de lideratge i connectar-la amb la intel·ligència emocional.