Talent Hub

Experience

Com vendre el teu currículum.

Daniel Núñez.

Si estàs en procés actiu de recerca de feina o et trobes en una redefinició de la trajectòria professional, no pots deixar d'analitzar com t'estàs oferint al mercat i quins factors i actors participen al llarg del teu procés de selecció. Daniel Núñez, Talent Advisor de Human Age Institute, els resumeix de manera gràfica i senzilla:

El recruiter. No et coneix, però no és l'enemic. És un professional, pertanyent a l'empresa o subcontractat per ella, que té la missió de cobrir una oferta de treball en el mínim temps possible. Per això, no busca algú que li caigui bé. Només pensa en si la persona que té al davant encaixa amb el perfil sol·licitat: si ofereix els coneixements que necessita el lloc, si mostra motivació pel lloc, si està alineat amb la cultura corporativa i si es mantindrà en la posició durant molt de temps.

El currículum. De mitjana, un recruiter dedica al voltant de 7 i 11 segons a avaluar el currículum. Si en aquest breu lapse de temps hi ha alguna cosa que li crida l'atenció, el revisarà més a fons. Si destaquem fortaleses, expliquem èxits, donem exemples i deixem entreveure que coneixem el mercat, ens diferenciarem i destacarem d'altres perfils. El Mapa de Talent és una eina útil per aconseguir aquest objectiu.

L’elevator pitch. És l'instant en què pots demostrar la teva vàlua a l'empresa del teu interès. Tingues en compte que no només es correspon amb el moment de l'entrevista o en un acte de Networking: si et truquen per telèfon per concertar-la ja és una primera oportunitat per “vendre” el teu perfil. L’objectiu és generar interès per aconseguir una entrevista de treball. És un speech d'alt impacte en molt poc temps que transmet seguretat, naturalitat i missatges clars a través de l’estructura següent:
  • Qui ets i què fas – 30 segons
  • Punts forts – 1 minut
  • Tancament que obri la porta a una trobada més profunda – 30 segons
Però, com és un bon currículum?

És aquell que s'adapta a l'oferta i al mercat, inclou una foto neutra i de cara que ajuda a situar el candidat, detalla només aquelles dades que són rellevants per al lloc i destaca el que interessa amb negreta o subratllat. És sincer, no amaga informació personal com l'edat ni inclou competències que no s'aporten. Té una extensió màxima dos folis i, si és en paper, s'imprimirà a una sola cara ja que és més còmode perquè l'entrevistador el pugui revisar.

Quina estructura ha de tenir?

La recomanació de Daniel Núñez és oferir la informació en l’ordre següent: foto, dades personals i de contacte, objectiu o perfil professional, formació, experiència professional, idiomes, coneixements informàtics i altres dades d'interès (carnet de conduir, disponibilitat, aficions si aporten valor dintre del procés al que ens presentem, etc.). Pot plantejar-se en ordre cronològic invers, de l'experiència més recent a la més antiga; funcional en què es prioritzen els detalls de la trajectòria i de les tasques específiques realitzades; amb un model “Europeu” com el que suggereix Europass si allò que es busca és la mobilitat; a manera d'infografia en què es prioritza la imatge en el cas de perfils creatius; videocurrículum com a eina complementària al CV escrit o com una combinació de diversos d'aquests models sempre que sigui clar i concís.

Cal una carta de presentació?

Depenent del procés de selecció és interessant incloure una carta de presentació o motivació. Ha de ser senzilla, respectuosa, ordenada i concreta. No cal que sigui aduladora amb l'ocupador ni exagerada en gratitud, fuig de les frases llargues i evita un monòleg de “només jo”. A grans trets, el primer paràgraf explica el motiu, el segon se centra en la “venda” del perfil explicant les característiques que s'aporten, i el tercer és un comiat que deixa la porta oberta a ampliar informació.

Què espera l'empresa contractant de mi?

És molt relatiu i depèn de cada lloc, però segons dades de ManpowerGroup, les competències que la empreses demanen més als candidats són: flexibilitat, negociació, resiliència, treball en equip, compromís i implicació, capacitat d'aprenentatge, entusiasme, creativitat, empatia i comunicació.