Talent Hub

Experience

Com podem activar l'entusiasme a través de la intel·ligència emocional.

Verónica Losa.

La intel·ligència emocional ens interessa summament. Segons Verónica Losa, fundadora de Ets talent, trobem la clau en el fet que “hem aconseguit saturar un model en el qual existien uns valors del control, la seguretat, l’esforç i el sacrifici que esperàvem que ens portessin a la felicitat que tots buscàvem. Tot i això, hem confirmat que no, la promesa no s’ha complert, i estem buscant respostes noves”. És un fet que molts professionals aposten avui en dia per conèixer-se millor i gestionar les seves emocions i patrons de pensament d’una manera més saludable i més coherent amb els seus objectius personals.

A la sessió organitzada pel Talent Hub, els participants ho van definir com un estat d’ànim o una força interna que et proporciona energia, que provoca emocions que necessiten ser projectades cap a l’exterior, que et motiva, que et disposa per l’acció, propicia la confiança, l’autoestima i la sensació de capacitat. A més a més, és altament contagiós.

Però, com podem fer que aparegui quan el necessitem?

1. Sent conscients que l’entusiasme l’activem nosaltres mateixos. Hem de reconèixer els moments o les circumstàncies en les quals es genera aquest sentiment positiu per afavorir-lo i fomentar-lo quan el necessitem. L’entusiasme és una “actitud” davant d’un moment determinat, una interpretació positiva de la realitat.

2. Sent conscients, també, d’allò que ens desconnecta de l’entusiasme. Així sabrem quines situacions, persones, llocs, etc. no afavoreixen una actitud entusiasta.

3. Indagar el nostre nivell d’entusiasme a cada moment i, si no hi és present, descobrir el sentiment que preval sense interpretar-lo sempre amb clau de dualitat. “Si no estic entusiasmat pot ser que estigui calmat, no necessàriament trist o avorrit, o pot ser que tingui por”, explica Verónica. La incertesa, l’ànsia de control, l’estrès o el desengany són altres sentiments que ens allunyen de l’entusiasme, per la qual cosa és important conèixer de quina manera podem gestionar-los.

L’entusiasme és un sentiment que està directament connectat amb d’altres: no és espontani ni aïllat. Per això, tal com va detallar Verònica, en molts casos és el motor de la intel·ligència emocional. Un recurs interior que viu alts i baixos, però que és clau per treure el millor de nosaltres mateixos i potenciar les habilitats que aportem.

Tot i que la intel·ligència emocional es va fer mundialment coneguda gràcies a l’obra de Daniel Goleman el 1995, va ser l’any 1990 quan Salovey i Mayer la van definir com aquelles habilitats que ens permeten identificar, usar, entendre i gestionar les nostres emocions.

De manera simplificada, i abans de voler entendre “per què em sento així”, tota persona que estigui interessada en començar a gestionar-se emocionalment de manera intel·ligent hauria de fer-se aquestes senzilles –però complexes– preguntes, que alhora són complexes:

• Per identificar una emoció, pregunta’t “com em sento?”
  • Per utilitzar una emoció, pregunta’t “com em vull sentir?” Això et donarà un camí.
  • Per entendre una emoció, pregunta’t “per què em sento així?” Pren-te temps per reflexionar.
  • I per gestionar una emoció, pregunta’t “què estic disposat a fer?” I fes-ho.
Indagant en nosaltres mateixos podrem acostar-nos cada vegada que volem a aquest estat d’entusiasme que tant anhelem, fet que ens aporta nombrosos avantatges. L’entusiasme té la virtut d’activar la nostra implicació, ajudar-nos a generar idees, disparar la creativitat i encendre la passió, entre molts altres beneficis.
© Institut de Formació Contínua - Universitat de Barcelona C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018 Barcelona - Espanya Tel. +34 93 403 96 96 - Telèfon d'Informació: +34 93 309 36 54