Talent Hub

Experience

Tot el que has de saber sobre les tendències del mercat laboral del 2017.

Daniel Núñez.

Tal com ha detectat Human Age, partner de la School of Continuing Education – Universitat de Barcelona al Talent Hub, hi ha quatre tendències que marcaran el desenvolupament del mercat laboral a nivell global durant el 2017. La primera és el desajust de talent, una gran diferència entre el que necessiten les empreses i el que ofereix el mercat laboral. La segona, el que es coneix com a ”elecció individual”, el fet que avui sigui possible accedir a més informació de les empreses i del seu desenvolupament donant als professionals l’oportunitat d’escollir on volen (o on no volen) desenvolupar la seva carrera professional. En tercer lloc hi trobem la complexitat: com més exigent és el mercat, més exigent serà la recerca de perfils. I finalment, la tecnologia, que seguirà impactant directament en com busquem feina i en com es desenvolupa cada lloc de treball.

El fòrum econòmic més important a nivell mundial, Davos, també aporta la seva versió al respecte: la quarta revolució industrial i el desenvolupament de la intel·ligència artificial canviaran la conformació de la feina per sempre. Els valors i les ànsies de canvi entren en joc per donar resposta a les expectatives laborals de generacions com els millenials, el clima i l’equitat guanyen protagonisme, el lideratge femení confirma el seu impacte positiu a les organitzacions, la innovació es converteix en el peatge imprescindible per l’augment del PIB dels països i la zona de confort dels professionals desapareix per donar pas a la transformació i la velocitat. Per últim, l’educació, considerada com el primer graó de la cadena laboral, comença a replantejar-se definitivament per respondre a les exigències de les noves feines.
Daniel Núñez, talent advisor de Human Age Institute, ens sorprèn amb algunes dades que confirmen aquestes evolucions detectades a Davos:

• La majoria dels llocs de treball més demandats avui en dia no existien fa 10 anys.
  • El 65 % dels nens que estudien ara a primària treballaran en posicions que encara no existeixen.
  • El 2020, un terç de les competències actuals no seran considerades com a crucials i el 59 % de la força laboral seran millennials o centennials (generació Z).
L’edició 2017 de l’estudi “Escassetat de Talent” de Manpower Group va preguntar a més de 42.000 directius, 1.000 dels quals eren espanyols, si tenen problemes per localitzar el talent que necessiten. A nivell local, un 26 % va confirmar que sí. Els perfils de directors comercials es consideren els més difícils de trobar, seguits pels professionals mixtos, aquells que aporten capacitats comercials, però que estan altament especialitzats en àrees com IT o la enginyeria.

Amb totes aquestes dades en mà, el 2017 serà un any en el qual se seguirà aprofundint en les evolucions principals que ja van començar a entreveure’s durant el 2016: perfils nous, les habilitats soft adquireixen protagonisme i el focus es trobarà en detectar la capacitat futura del professional.

• La selecció evolucionarà. Ja no se seleccionarà per currículum sinó per potencial.
  • Les empreses hauran de treballar l’encaix multigeneracional. Hi conviuran com a mínim tres generacions – generació X, millenials i generació Z– i hauran d’aprendre a no jutjar-se i a col·laborar per arribar als objectius corporatius.
  • Millenials i centennials tenen als valors i al canvi social, els motors de desenvolupament professional. Els reptes en el cas dels primers i els projectes per als segons són dos aspectes clau de la metodologia de treball que els motiva més.
  • El talent intern és la resposta a l’escassetat de talent al mercat. Les empreses apostaran per mentoring, coaching i formació competencial per fer créixer els seus professionals i donar resposta a allò que els demanen els mercats.
  • Es crearan noves dinàmiques per a la detecció de talent. Més enllà de les pràctiques, les empreses comencen a idear plans específics per reconèixer als professionals que necessiten, sobretot en camps com el conegut STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).
  • Pel que fa als perfils, els orientats a les persones, del tipus coaches, facilitadors o gestors del temps i l’espai de treball, adquiriran un protagonisme especial.

Segons Daniel Nuñez, al 2017, les empreses hauran de consolidar el seu employer branding vinculant-lo als valors socials predominants (equitat, flexibilitat, sostenibilitat...). De la mateixa manera, els candidats hauran de treballar la seva marca personal per ser localitzats per les organitzacions i detectar aquelles competències i habilitats que han de profunditzar per ser considerats com a imprescindibles en un lloc determinat

© Institut de Formació Contínua - Universitat de Barcelona C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018 Barcelona - Espanya Tel. +34 93 403 96 96 - Telèfon d'Informació: +34 93 309 36 54