Talent Hub

Experience

Com fer presentacions perquè no t'oblidin.

Daniel Núñez.

Tres de cada cinc persones tenim por de parlar en públic. Per molt que dominem el missatge, la por de quedar-nos en blanc en situacions com en el cara a cara d'una venda o en el discurs davant d'una gran audiència és més comú del que pensem.

Llavors, si tinc por de parlar en públic, què faig? Daniel Núñez, talent advisor de Human Age Institute recomana:

1. Primer de tot, reconèixer el nerviosisme per poder controlar-ho
2. Tenir pensaments “àncores” que ens permetin evocar emocions positives
3. Beure aigua: una acció tan simple envia missatges de calma al cervell
4. Respiració diafragmàtica
5. Si ets capaç, visualitzar el teu èxit o aturar el pensament
6. I, sobretot, preparar el discurs

Fases per a una bona preparació de la teva presentació

• Reconèixer l'objectiu del nostre discurs: informar, ensenyar o persuadir.
  • Conèixer la teva audiència per empatitzar-hi: quantes persones escoltaran el teu discurs, què esperen de tu, què t'agradaria que s’emportessin, quin és el llenguatge més adequat, com podran contactar amb tu posteriorment, etc.
  • Construir el missatge aportant una única gran idea principal: convé estructurar el discurs utilitzant els elements de la retòrica —argumentació sòlida, ben estructurada, idees clares que apel·lin a la intel·ligència de l'audiència—, però també tenint en compte qüestions pràctiques com que a l'inici i al final del discurs és quan més atenció tens de l'interlocutor o que sempre s'ha de fer un “call to action” per tancar la intervenció.
Ja controlada la por i estructurat el discurs, arriba el moment d’enfrontar-se al públic i connectar-hi. Daniel Núñez detalla algunes de les tècniques més eficaces per captivar l'audiència:

• Incloure storytelling. Les històries entretenen i són difícils d'oblidar.
  • Repetició del missatge principal en diferents parts del discurs.
  • Introduir preguntes obertes per despertar l'audiència.
  • Incorporar anècdotes i testimonis personals.
  • Aportar dades i cites sempre de fonts de prestigi.
  • Intentar generar feedback constant amb l'audiència.
En relació amb el format, no n'hi ha un millor que un altre. Es recomana fer servir aquell que més dominem, ja que ens fa guanyar seguretat: PowerPoint, Prezi, Keynote, VideoScribe... Si és possible, és útil arribar una mica abans al lloc de la presentació per reconèixer l'espai i tenir control sobre tots els aspectes tècnics implicats (ordinador, so, il·luminació, etc.). Quant a la vestimenta, sobretot, anar còmodes i acords al discurs que donem. I pel que fa a l'actitud durant el discurs, la coneguda com a comunicació no verbal, tenir control sobre la mirada a l'audiència, oferir somriures, un bon volum de veu, una postura segura, intercalar ritmes àgils amb d’altres més pausats i saber gestionar els silencis.