Talent Hub

Experience

Reinventar-se personalment per canviar professionalment.

Verònica Losa.

Tal com explica Verònica Losa, consultora en desenvolupament del talent i fundadora de l’etsTalent, reinventar-se professionalment va més enllà de trobar la feina dels teus somnis, “és construir la vida que vols viure”. Guanyar la grossa no per fortuna, sinó per treball propi.

Vegem com ho podem fer.

El punt de partida d’una reinvenció professional és ser conscient de qui som realment. Reconèixer la nostra pròpia identitat i sumar-li les capacitats que els altres reconeixen en nosaltres mateixos per descobrir la nostra millor versió i començar a reinventar-nos des d’una posició de poder; “sóc capaç de crear la vida que vull viure”, resumeix Losa. Perquè reinventar-se és valoritzar tot el nostre talent treballant quatre dimensions clau del desenvolupament personal:

• El mindset.Redissenyar els nostres patrons de pensament, la forma amb la qual interpretem la realitat i la qual determina com ens sentim, i, per tant, l’energia de la qual disposem per arrancar el procés de reinvenció. La clau es troba en identificar els patrons de pensament que bloquegen el canvi i reprogramar-los: pensaments negatius o catastròfics, condicionants o “hauria de...”, o l’atribució de responsabilitats que no són pròpies, sinó que són barreres que la nostra ment posa a les ànsies de canvi.
  • Ús de les emocions. Seguint el model emocional de Salovey i Mayer és possible identificar les emocions que estem experimentant i determinar l’estat en el qual ens trobem: positiu o negatiu, calmat o amb ràbia, alegre o trist... Quan sabem com ens sentim, sabem com ens volem sentir i ja tenim el camí traçat. Només falta descobrir què hem de fer i quines direccions cal prendre per recorre’l.
  • Estils de comportament. Segons les emocions que sentim i les sensacions que ens provoquen, tenim diversos tipus de comportament. Tot i que no hi ha emocions negatives, sí que existeixen comportaments menys adequats per impulsar el canvi; partir de la frustració, la tristesa o la por faran que el nostre camí d’evolució sigui més difícil i més llarg. Per això, és convenient conèixer com es genera un comportament per intentar revertir les emocions que no contribueixen en el nostre objectiu.
  • Construcció de relacions interpersonals. Quan construïm el nostre jo només en base a allò que els altres opinen de nosaltres, correm el risc de partir d’un punt erroni per arribar al canvi. Tenir dependència de la mirada dels altres ens frena: som el que els altres ens obliguen a ser i no allò que ens hem proposat. Si volem canviar, els altres haurien de ser un punt de suport pel meu objectiu i no un pes.
Durant el nostre procés de canvi podem començar a executar petites accions que ens duran cap a l’inici de l’evolució: prioritzar les sensacions que ens ajuden a reinventar-nos –la passió en lloc de l’obligació, la implicació en lloc del sacrifici, la determinació en lloc de l’esforç, etc.-; obligar-nos a provar alguna cosa que no hem fet mai per tal d’experimentar la nostra reacció davant d’un escenari nou; fer una llista de les coses que fem diàriament, avaluar quant de temps dediquem a cada una i reordenar-les segons les nostres preferències, així sabrem quant de temps dediquem realment a allò que ens agrada per replantejar les nostres prioritats; realitzar un DAFO personal per conèixer les eines amb les quals comptem per al canvi; preguntar-nos què hauria de passar per millorar i, finalment, respondre a què és el pitjor que em podria passar davant del fracàs del canvi. En aquest moment, quan simules que tot està perdut, emergeix allò que és realment important per tu: la línia vermella que marca l’última frontera de la teva evolució.