Talent Hub

Experience

LES CLAUS PER ENTENDRE LA REVOLUCIÓ PROFESSIONAL A L'ERA DIGITAL

Silvia Leal.

Silvia Leal, mentora de transformació digital del Human Age Institute, va visitar el Talent HUB per oferir la seva visió sobre la manera com la transformació digital està afectant el món laboral avui en dia.

La revolució de l’era digital

Per començar, ens va il·lustrar amb el marc actual en el qual ens movem:

• El “tsunami” digital avança i no el podem parar. Estem davant d’una revolució i, com tota revolució, pot ser traumàtica a curt termini. Però això sempre ha estat així al llarg de la història: en aquests moments només sobreviuen l’1 % de les feines que existien fa 100 anys.
  • D’aquí 10 anys s’estima que el 47 % dels llocs de treball que coneixem actualment hauran desaparegut.
  • El 90 % dels llocs de treball restants sofriran transformacions.
  • 4 de cada 10 empreses desapareixeran els pròxims anys.
  • Europa necessita 25.000 emprenedors amb noves idees.
  • Actualment, a Europa ja hi ha un milió de llocs de treball cada dia que no es cobreixen perquè no hi ha encaix entre els requisits d’aquests llocs i les habilitats i capacitats de les persones que estan buscant feina.
L’actitud que hem d’adoptar davant del canvi

Davant d’aquest panorama que ens va dibuixar, Silvia Leal ens va fer veure que tenim dues opcions: escollir una visió pessimista i catastrofista o escollir una visió optimista i posar-nos en acció. Si optem per aquesta segona opció hem de tenir en compte que:

• El networking, la marca personal, les competències, etc. són molt importants a l’hora de buscar feina en aquests moments. Però amb el desajust del talent, la passió serà el factor diferencial en molts processos de selecció. Entendrem aquesta passió sobretot com a energia: “La passió explica el 35 % de l’èxit de qualsevol acció que feu”.
  • Aquesta passió serà important per seguir desenvolupant-nos en la nostra àrea professional, però també ho serà tenir un ull posat en la tecnologia i en els avanços que s’hi produeixen: “Ser TIC no significa només haver estudiat informàtica, significa conèixer què passa amb la tecnologia i saber què és capaç de fer”.
  • En aquest procés de renovació i actualització de coneixements seran vitals l’esforç i la curiositat. Esforç per no deixar mai de formar-nos i curiositat per obrir la nostra ment i el nostre punt de vista.
  • Si fem les coses bé, serem capaços d’aprofitar les oportunitats en forma de creació de treball que portaran aquesta desaparició i transformació dels llocs de treball actuals. Segons Silvia Leal, sorgiran feines totalment noves i disruptives i també es mantindran professions tradicionals (metges, professors/es, advocats/des...) tot i que s’adaptaran a través de la tecnologia.

Les tecnologies que afecten el món del treball

Avui en dia les tecnologies que ja estan afectant plenament el món del treball i la nostra vida en general i, per tant, són de seguiment obligat per al desenvolupament de les nostres carreres professionals són principalment:

• Realitat augmentada: Increment de la percepció sensorial a través de l’aplicació de la tecnologia.
  • Gamificació: Aplicació de tècniques de joc en entorns no lúdics.
  • Drons: Concebuts originalment per fer feines brutes, avorrides i/o perilloses.
  • Internet de les coses: Objectes d’ús habitual i quotidià amb sensors connectats a Internet.
  • Big Data: Cada vegada és més important arran de la quantitat de dades que es recullen a partir de l’Internet de les coses.
  • Robòtica: No deixeu de buscar a la xarxa a Kirobo o a Pepper...
  • Impressió 3D: Impressió capa a capa per produir objectes o elements físics.
Take away

Per acabar, Silvia Leal ens portava a la reflexió amb la pregunta següent: “Què es el que ve si ens ho hem d’inventar?”. En opinió i en resum hi ha tres aspectes clau:

• Tenir curiositat per la tecnologia i pel que és capaç de fer.
  • Tenir passió per allò que fem.
  • Posar molt d’esforç en seguir aprenent cada dia.

© Institut de Formació Contínua - Universitat de Barcelona C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018 Barcelona - Espanya Tel. +34 93 403 96 96 - Telèfon d'Informació: +34 93 309 36 54