Las iniciativas locales de e-commerce aventajarán a los grandes players globales.

01.10.2014

El mercado español del comercio electrónico está en pleno desarrollo, y solo aquellas empresas y profesionales que sepan cómo interpretar sus tendencias para entregar al cliente exactamente lo que busca podrán beneficiarse de él.

Amb un volum de negoci que arribarà als 30 mil milions d’euros el 2016, el mercat espanyol del comerç electrònic és el que ofereix un potencial de creixement més alt a nivell europeu. L’evolució des de la tecnologia mòbil als dispositius “wearable”, la creixent necessitat d’adequar l’oferta en línia a les particularitats locals per satisfer la demanda dels nous “consumidors professionals” o les darreres innovacions a disposició del sector per gestionar el frau van ser algunes de les tendències analitzades per directius de Rakuten, Correos i Banc Sabadell a la sessió “Reptes i oportunitats per a l’ e-commerce” celebrat a l’IL3-UB.

El mercat espanyol del comerç electrònic està en ple desenvolupament, i només aquelles empreses i professionals que sàpiguen de quina manera interpretar les tendències per donar exactament allò que busca el client podran beneficiar-se’n. Aquella va ser la principal conclusió de la sessió en què van participar tres referents del comerç electrònic a nivell nacional i internacional: Rakuten a l’àmbit de la venda en línia, Correos pel que fa a logística, i Banc Sabadell per a les solucions de pagament.

Rakuten, marketplace japonès amb 15000 treballadors i que acapara el 20% del comerç electrònic a nivell mundial, va desembarcar a Espanya el 2013 atret pel potencial de creixement d’aquest mercat: un 18% en els propers cinc anys, molt per sobre d’altres mercats com França o Regne Unit.

Per a Marc Vicente, CEO de Rakuten, és clau que els actors que operen en el comerç electrònic comprenguin que el consumidor en línia és un expert i professional d’allò que compra, un “prosumidor”, per la qual cosa no valen les estratègies de venda tradicionals per conquistar-lo. Entre altres de les principals tendències comentades va destacar l’evolució de la tecnologia mòbil cap als dispositius wearables, “que canviaran radicalment la manera que tenim de comprar”,la integració d’allò en línia amb el que està fora de línia per dotar de més força a l’acció comercial, l’anàlisi de dades per entendre millor el mercat, els canvis en els models de distribució, i el creixement d’Espanya com a plaça estratègica europea.

En aquest escenari, Vicente pensa que les companyies locals tenen molt a guanyar. “La iniciativa de casa juga amb avantatge davant dels grans players globals, ja que és capaç d’entendre el que vol un ‘prosumidor español’ i de la manera que ho vol”. Coincideix amb aquesta visió Jesús Sánchez, e-commerce & Parcel Leader de Correos, que va recomanar no menysprear el component emocional que empeny qualsevol decisió de compra, i, per això, ésser extremadament previngut per no generar cap tipus d’incertesa al client.

“L’experiència m’ha demostrat que hem de mirar el client, tenir clar que la competència no importa i que moltes vegades no tot depèn d’un preu baix, sinó sobretot d’un bon servei”. En aquest sentit, Sánchez va destacar que la desconfiança i les males experiències de l’usuari són els principals frens per al desenvolupament del sector, i va convidar a dissenyar processos que no donin cabuda a incerteses durant la compra i lliurament a través de l’evolució constant dels processos logístics involucrats en tota l’activitat de comerç electrònic.

Pel que fa a les complexitats creixents que plantegen els medis de pagament en línia tenint en compte la idiosincràsia del mercat espanyol va aprofundir Jordi Pascual, director de comerç electrònic de Banc Sabadell. “Malgrat que la targeta de crèdit o de dèbit és l’opció preferida en el 70% dels casos, al nostre país encara segueixen funcionant sistemes de pagament com el contra reembossament o la transferència”, va explicar, “per la qual cosa sempre cal informar-se’n i considerar solucions de pagament específiques segons el que és habitual a cada mercat”. En aquest àmbit, les eines per lluitar contra el frau va ser una altra qüestió en la qual Pascual va ser bastant emfàtic –gestionar llistes de contactes confiables i refutables, velocity checks, fraud scanning…– ja que, tal i com va detallar, “la gestió del pagaments incideix directament en l’èxit o fracàs d’un negoci d’e-commerce”.

La sessió “Reptes i oportunitats per a l’e-commerce” és una iniciativa del Postgrau en e-commerce (http://www.il3.ub.edu/es/postgrado/postgrado-e-commerce.html) que l’IL3-UB ha dissenyat juntament amb Rakuten, Correos i Banc Sabadell. El programa ofereix un punt de trobada al sector per aprofundir, analitzar i posar en pràctica les darreres tendències i recursos pel que fa a la comercialització en el canal digital. L’equip docent està format per experts i professionals de les unitats de desenvolupament estratègic d’aquestes tres companyies, que profunditzen en qüestions com els models de negoci en comerç electrònic, indicadors de rendiment, estratègies de preus, e-payment, màrqueting en línia o logística, entre altres temàtiques.