Justícia Transicional, Transformació Pacífica...

Afegir a favorits
Dret i societat

Justícia Transicional, Transformació Pacífica de Conflictes i Violències

17 setmanes
Postgrado cultura de la paz

Dades bàsiques

Acreditacions

Curs d'especialització

22/11/2021 - 18/3/2022

Modalitat

(El preu inclou les taxes administratives de la Universitat de Barcelona)

Matrícula oberta

Presentació

Actualment la pau segueix sent un desig de la majoria dels nostres contemporanis, però existeixen molts obstacles que fan difícil arribar-hi. Contribuir a eliminar-los, assenyalant unes bases sòlides que facilitin la transformació de la convivència social és un dels nostres objectius en aquest curs universitari. Aprofundim sobre els diferents tipus de violències i també de paus, distingint entre problemes, disputes i conflictes, i explorant els diferents paradigmes per a resoldre'ls i transformar-los positivament. Ens aproximarem a la noció de ressentiments personals, col·lectius i històrics des d'algunes evidències que permetin reconèixer els fets històrics, aprendre dels errors del passat i construir així des de l'amistat un present i un futur més harmònic.

Objectius

• Aprofundir en els continguts epistemològics bàsics de la cultura de pau, el diàleg intercultural, la mediació i resolució pacífica de conflictes i la convivència social.
  • Introduir als participants en els fonaments filosòfics de la pau, la convivència i la diversitat.
  • Analitzar la funció de la memòria històrica en la construcció de la pau i la convivència social.
  • Explorar el rol que juguen els ressentiments històrics en els processos de pau i de diàleg intercultural.
  • Dotar als participants de les eines teòriques i pràctiques necessàries per superar aquests ressentiments, tant a nivell individual com col·lectiu.

Acreditació acadèmica

Certificat de Superació de Mòdul per la Universitat de Barcelona.

1. Obstacles a la convivència social
1.1. Violències, conflictes i paus
1.2. Noció de la culpa històrica.
1.3. La contingència de l'ésser humà.
1.4. Essència contingent de l'ésser humà.
1.5. La força de les evidències.

2. Els ressentiments: obstacle invisible
2.1. Concepte de ressentiment.
2.2. Lògica dels ressentiments.
2.3. L'esterilitat dels ressentiments.

3. La construcció de la convivència social
3.1. Superació dels ressentiments històrics.
3.2. L'amistat com a fonament de la convivència social.
3.3. Mediació i la resolució pacífica de conflictes.
3.4. Solidaritat: base de la societat intercultural.

4. La memòria històrica i la convivència social
4.1. La idea de contingència òntica.
4.2. Identitat personal, fruit de la història.
4.3. L'acceptació ètica de la història pretèrita.

Destinataris

• Agents socials que s'enfronten cada dia als conflictes originats per la convivència social en tots els seus nivells: educadors, mestres, professors, psicòlegs, personal sanitari, treballadors socials, mediadors en conflictes, juristes, responsables d'entitats no lucratives i ONGs.
  • Professionals que pel seu treball a l'administració, ja sigui en ajuntaments, diputacions, la Generalitat o en altres administracions, han de donar resposta a situacions de violència i falta de cohesió social.
  • Graduats o llicenciats en Humanitats, Filosofia, Antropologia, Pedagogia, Psicologia, Geografia, Història i totes aquelles persones interessades en especialitzar-se en temes referents a la construcció d'una cultura de la pau en els diferents àmbits de la societat.

Dra. Begoña Román Maestre
Doctora en Filosofia i Professora d'Ètica de la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona. Presidenta del Comitè d'Ètica dels Serveis Socials de Catalunya.

Quadre docent

Sr. Jordi Palou Loverdos
Advocat especialitzat en Drets Humans i Justícia Transicional. Mediador i consultor nacional i internacional en resolució de conflictes. Màster en Mediació i Resolució de Conflictes.

Sra. Gemma Manau
Llicenciada en Química. Vicedirectora de l'Institut de la Pau JTC de Portugal.

Sra. Maria Viñas Pich
Treballadora social. Patrona delegada de la Fundació Carta de la Pau dirigida a l'ONU. Vicepresidenta de la Fundació Maria Raventós.

Fundació Carta de la Pau dirigida a la ONU

Marta Miquel