Gaudir UB. Ciencias Sociales y Economía

Apogeu i caiguda de la indústria europea com a motor de desenvolupament

Sol·licita informació Matricula't

Dades bàsiques

dimarts de 9.30h a 11.30h
20/9/2022
29/11/2022
IL3 - Universitat de Barcelona
C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018
Tanca

Procés de matriculació

Per iniciar el procés de matrícula hauràs de seguir els passos següents:

1 - Identifica’t

Si ja tens un usuari del nostre Campus Virtual, pots utilitzar les dades d’accés. Si encara no disposes d’un, podràs registrar-t’hi en iniciar el procés de matrícula.

2 - Omple el formulari de matrícula

Indica’ns les teves dades personals per poder tramitar la matrícula.

3 - Introdueix el codi de descompte si formes part d’un col·lectiu amb tarifa reduïda

Trobaràs tots els descomptes disponibles a l’apartat “Preus i descomptes” de la fitxa del curs.

4 - Configura el mètode de pagament i formalitza la teva matrícula

Has de realitzar tots aquests passos abans de l’inici de curs per finalitzar correctament el procés de matrícula.

Continuar matrícula

Un debat obert sobre la necessitat de reindustrialitzar Europa

Aquest curs proposa una visió històrica del sector industrial a Europa des de mitjan segle XVIII fins als nostres dies. Al llarg d'aquestes sessions veurem com i per què es va produir el salt de les economies agràries a les industrials, de quina manera es va convertir el sector secundari en el motor principal del creixement econòmic fins als anys setanta, i per què va passar el testimoni al sector serveis per a quedar relegat, aparentment, a un segon pla. Aquesta aproximació global la perfilarem amb les particularitats d'aquest procés en diferents països i economies regionals, així com a través de diversos sectors i l'evolució de la política industrial.

En tractar de donar resposta a aquestes preguntes aconseguirem situar-nos en els nostres dies, construint una base sòlida per a entendre el paper de la indústria en l'economia actual, i discutir si la reindustrialització suposa o no una alternativa viable per al creixement sostenible de l'economia europea en la difícil conjuntura que ens toca afrontar.

Igualment, analitzarem les conseqüències que l'apogeu i caiguda de la indústria han tingut en aspectes com la mobilització obrera, la consciència de classe o la desigualtat.

Programa

1. De les economies agràries a les industrials: determinants, característiques i debats des del pensament econòmic
2. La revolució industrial del segle XVIII Per què Gran Bretanya?
3. L'expansió per Europa: un procés escalonat i desigual
4. La segona revolució industrial (1870-1914): característiques i implicacions en la primera globalització
5. Indústria de guerra: el sector entre 1914 i 1945
6. Cap a una riquesa compartida: indústria i auge del moviment obrer a Europa
7. L'"època daurada": producció en massa i gran empresa industrial (1945-1973)
8. Fallida d'un model: crisi, reconversió i nou ordre mundial
9. Una sortida innovadora: nous models industrials i els reptes actuals de l'entorn
10. Moviment obrer sense indústria? Acumulació, desigualtat i perspectives de futur (1980-2022)

Professorat

Guillermo Antuña, investigador del Departament d'Història Econòmica, Institucions, Política i Economia Mundial de la Universitat de Barcelona

Guillem Verd Llabrés, investigador del Departament d'Història Econòmica, Institucions, Política i Economia Mundial de la Universitat de Barcelona

Preus i descomptes

Durada del curs

Públic en general

Col·lectius amb descompte

20 hores 166.00€* 139.00€*

(*) Preus pendents d’aprovació per part dels òrgans competents

Col·lectius amb descompte:

Per poder beneficiar-se de qualsevol descompte, s'haurà d’introduir degudament en el moment de fer la inscripció. Un cop finalitzat el procés de matrícula, no s’hi aplicarà cap descompte.

A l'inici del procés de matriculació, el preu del curs es mostra sense descompte fins al moment en què l'interessat ha d'indicar el codi de descompte del col·lectiu al qual pertany.

Els codis són:

• Comunitat UB: (MUB90U9B)
    • Alumnat
    • Personal d'administració i serveis
    • Personal docent i investigador
    • Membres del Grup UB
    • Alumnes i antics alumnes de Gaudir UB, Els Juliols UB, Escola d'Idiomes Moderns, Universitat de l'Experiència i Estudis Hispànics
    • Socis del col·lectiu Alumni UB
    • Alumnes preinscrits a la Universitat de l’Experiència
  • Comunitat IL3-UB: (MUB90U9B) (alumnes, treballadors, docents).
  • Veí de Badalona: (VBA82U9B) només per als cursos impartits a Badalona.
  • Subscriptors del diari ARA (SDARAU9B)
  • Usuaris de les Biblioteques de la Diputació de Barcelona i de les Biblioteques de Barcelona amb carnet (UBB12U9B).