Gaudir UB. Historia y Antropología

La Catalunya medieval a través dels seus documents

Sol·licita informació Matricula't

Dades bàsiques

Català
dimecres de 17.30h a 19.30h
18/1/2023
22/3/2023
Casa Jeroni Granell
Gran Via de les Corts Catalanes 582, 08011
Tanca

Procés de matriculació

Per iniciar el procés de matrícula hauràs de seguir els passos següents:

1 - Identifica’t

Si ja tens un usuari del nostre Campus Virtual, pots utilitzar les dades d’accés. Si encara no disposes d’un, podràs registrar-t’hi en iniciar el procés de matrícula.

2 - Omple el formulari de matrícula

Indica’ns les teves dades personals per poder tramitar la matrícula.

3 - Introdueix el codi de descompte si formes part d’un col·lectiu amb tarifa reduïda

Trobaràs tots els descomptes disponibles a l’apartat “Preus i descomptes” de la fitxa del curs.

4 - Configura el mètode de pagament i formalitza la teva matrícula

Has de realitzar tots aquests passos abans de l’inici de curs per finalitzar correctament el procés de matrícula.

Continuar matrícula

Presentació

Durant l'edat mitjana, a Catalunya l'escriptura tenia un rol fonamental en el dia a dia. Al camp i a la ciutat, particulars i institucions públiques com ara la cort o el consell de la ciutat necessitaven disposar de notaris i escrivans perquè registressin qualsevol activitat o negoci. La riquesa dels arxius catalans, que conserven un gran volum de documentació, ens permet apropar-nos a la realitat del passat. Però, per conèixer aquesta història, calen certs fonaments.

Aquest curs ofereix els coneixements bàsics per poder llegir documentació medieval en català. L'objectiu principal és que s'adquireixin les eines necessàries per analitzar críticament les fonts i establir-ne el valor històric. A tal fi, al llarg de les deu sessions s'acompanyarà l'alumnat en la lectura dels principals documents que ens permeten reconstruir com eren la vida i la societat catalanes durant l'època medieval.

1. Introducció a la lectura de documents
2. La joia de la Corona: els registres de la cancelleria reial
3. La vida a la cort. L'organització de la casa reial
4. La gestió de l'assistència. El dia a dia en un hospital
5. La memòria i el govern de la ciutat
6. L'ordre de la cosa pública. L'organització i la protecció de l'espai urbà
7. Poder i escriptura. El funcionament d'una senyoria
8. A les portes de la mort. Preparar la vida per al més enllà
9. El control de la religiositat. La visita del bisbe a la parròquia
10. La reconstrucció de la història i la genealogia familiar

Professorat

Jaume Marcé, investigador i membre del projecte NotMed (El notariat públic en la Mediterrània occidental)

Jordi Saura, professor del Departament d'Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona

Preus i descomptes

Duració del curs

Públic en general

Col·lectius amb descompte

20 hores 166.00€ 139.00€

Per poder beneficiar-se de qualsevol descompte, aquest s’haurà d’introduir degudament en el moment de fer la inscripció. Un cop finalitzat el procés de matrícula, no s’aplicarà cap descompte.

A l’inici del procés de matriculació, el preu del curs es mostra sense descompte fins al moment en el qual l’interessat introdueixi el codi del col·lectiu al qual pertany. Els codis són:

• Comunitat UB: (MUB90U9B)
    Alumnat
    Personal d’administració i serveis
    Personal docent i investigador
    Membres del Grup UB
    Estudiants i antics estudiants de Gaudir UB, Els Juliols UB, Escola d’Idiomes Moderns, Universitat de l’Experiència i Estudis Hispànics
    Socis del col·lectiu Alumni UB
    Alumnes preinscrits a la Universitat de l’Experiència

• Comunitat IL3-UB: (MUB90U9B) (alumnes, treballadors, docents).
  • Veí de Badalona: (VBA82U9B) només per als cursos impartits a Badalona.
  • Subscriptors del diari ARA (SDARAU9B)
  • Usuaris amb carnet de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona i de Biblioteques de Barcelona (UBB12U9B)
  • Socis del TresC, Comunitat de Cultura (TR3SC9UB)
  • Membres del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (CMB56U9B)