Gaudir UB. Filosofía, Lengua y Literatura

De l'antropologia a l'estètica, anada i tornada. La subjectivació a partir dels personatges literaris

Sol·licita informació Matricula't

Dades bàsiques

Català
dilluns de 9.30h a 11.30h
19/9/2022
28/11/2022
Casa Jeroni Granell
Gran Via de les Corts Catalanes 582, 08011
Tanca

Procés de matriculació

Per iniciar el procés de matrícula hauràs de seguir els passos següents:

1 - Identifica’t

Si ja tens un usuari del nostre Campus Virtual, pots utilitzar les dades d’accés. Si encara no disposes d’un, podràs registrar-t’hi en iniciar el procés de matrícula.

2 - Omple el formulari de matrícula

Indica’ns les teves dades personals per poder tramitar la matrícula.

3 - Introdueix el codi de descompte si formes part d’un col·lectiu amb tarifa reduïda

Trobaràs tots els descomptes disponibles a l’apartat “Preus i descomptes” de la fitxa del curs.

4 - Configura el mètode de pagament i formalitza la teva matrícula

Has de realitzar tots aquests passos abans de l’inici de curs per finalitzar correctament el procés de matrícula.

Continuar matrícula

Presentació

Les mentalitats socials i els principals tipus de subjectivacions solen reflectir-se molt bé en els personatges literaris arquetípics. Per això, analitzant objectiva i rigorosament les grans obres escrites o filmades, podem estudiar les mentalitats i les subjectivacions que predominaven en les societats que van fer famosos els personatges literaris o fílmics. Això és el que ens proposem fer.
Des de la literatura, la mitologia i la filosofia aprofundirem en els grans models de caràcters, personalitats i mentalitats humanes: Ulisses i Medea, Antígona i Èdip, Tristany i Isolda, Faust i Hamlet, Don Juan i el Misantrop, Moll Flanders i Robinson Crusoe, Pamela i Mme. Meurteuil, Fanny Price i Julien Sorel, Werther i Karènina, Dr. Givago i La Colometa, Leopold Bloom i "l'home sense qualitats", Casablanca i Els Ponts de Madison...
La riquesa és enorme i la complexitat, màxima. Intentarem conèixer i debatre sobre la naturalesa d'aquests personatges i, si és possible, vincular-los a les necessitats, conflictes i aspiracions d'algunes societats històriques. Quants homes i dones "reals" han sigut, s'han sentit i han estat marcats per vicissituds similars?!
Treballar amb personatges ficticis, però molt profundament desenvolupats en obres concretes que són clau en la nostra cultura, ens permet analitzar i debatre d'una manera més concreta, objectiva i crítica. En les seves obres, els clàssics ens donen un material per pensar, alhora molt suggestiu i molt precís. Si aconseguim entendre aquests personatges i obres potser podrem entendre millor els altres i a nosaltres mateixos. Intentarem fer doncs aquest "experiment", que no vol ser totalment científic, però sí filosòfic, literari, apassionant i lligat a la condició humana.

1. Introducció i problematització del curs i ‘l'experiment' que proposa
2. Personatges relacionals inseparables de la seva comunitat
3. Herois marcats pel destí
4. Controlar racionalment la pròpia vida
5. Subjectivitats expressivistes i les seves paradoxes
6. Antiherois, però no necessàriament pitjors
7. Antiherois, però no necessàriament pitjors
8. L'aplicabilitat dels models analitzant persones i societats “reals”
9. On hi ha individuació, subjectivació i projecte personal de vida?
10. Del camí traçat a la recerca del projecte personal
11. El perquè de les diferències. A tall de conclusió

Professorat

Gonçal Mayos, professor del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona

Preus i descomptes

Durada del curs

Públic en general

Col·lectius amb descompte

20 hores 166.00€* 139.00€*

(*) Preus pendents d’aprovació per part dels òrgans competents

Col·lectius amb descompte:

Per poder beneficiar-se de qualsevol descompte, s'haurà d’introduir degudament en el moment de fer la inscripció. Un cop finalitzat el procés de matrícula, no s’hi aplicarà cap descompte.

A l'inici del procés de matriculació, el preu del curs es mostra sense descompte fins al moment en què l'interessat ha d'indicar el codi de descompte del col·lectiu al qual pertany.

Els codis són:

• Comunitat UB: (MUB90U9B)
    • Alumnat
    • Personal d'administració i serveis
    • Personal docent i investigador
    • Membres del Grup UB
    • Alumnes i antics alumnes de Gaudir UB, Els Juliols UB, Escola d'Idiomes Moderns, Universitat de l'Experiència i Estudis Hispànics
    • Socis del col·lectiu Alumni UB
    • Alumnes preinscrits a la Universitat de l’Experiència
  • Comunitat IL3-UB: (MUB90U9B) (alumnes, treballadors, docents).
  • Veí de Badalona: (VBA82U9B) només per als cursos impartits a Badalona.
  • Subscriptors del diari ARA (SDARAU9B)
  • Usuaris de les Biblioteques de la Diputació de Barcelona i de les Biblioteques de Barcelona amb carnet (UBB12U9B).