Medios y desinformación: una aproximación a la crisis de las democracias digitales

Mitjans i desinformació: una aproximació a la crisi de les democràcies digitals

Sol·licita informació Matrícula tancada

Dades bàsiques

Castellà
de 9.30 a 11.30 hores
3/7/2023
2 ECTS
14/7/2023
IL3 - Universitat de Barcelona
C/ Ciutat de Granada, 131 - 08018
Tanca

Procés de matriculació

Per iniciar el procés de matrícula hauràs de seguir els passos següents:

1 - Identifica’t

Si ja tens un usuari del nostre Campus Virtual, pots utilitzar les dades d’accés. Si encara no disposes d’un, podràs registrar-t’hi en iniciar el procés de matrícula.

2 - Omple el formulari de matrícula

Indica’ns les teves dades personals per poder tramitar la matrícula.

3 - Introdueix el codi de descompte si formes part d’un col·lectiu amb tarifa reduïda

Trobaràs tots els descomptes disponibles a l’apartat “Preus i descomptes” de la fitxa del curs.

4 - Configura el mètode de pagament i formalitza la teva matrícula

Has de realitzar tots aquests passos abans de l’inici de curs per finalitzar correctament el procés de matrícula.

Continuar matrícula

Presentació

Aquest curs aborda la complexa relació existent entre la democràcia i els mitjans de comunicació, tant en els formats tradicionals com en les noves versions digitals. Per això, analitzarem els problemes que dificulten a la ciutadania la comprensió adequada dels afers públics, fent un èmfasi especial en els problemes derivats del funcionament dels mitjans de comunicació. Atès que la premsa és una institució democràtica, recorrerem a la teoria de la democràcia per cercar solucions al mal funcionament dels mitjans de comunicació. Així, plantejarem diferents models normatius de democràcia i, a partir d'ells, pensarem com haurien de funcionar els mitjans, quin ha de ser el paper del periodisme i com es podrien solucionar els problemes de desinformació de les societats digitals.

1. Ciutadania ben informada: una aspiració utòpica?
2. Breu introducció a la teoria de la democràcia
3. Els mitjans de comunicació i els seus problemes
4. Algorismes i "big data"
5. Neoliberalisme, elitisme i premsa privada
6. Polarització i segmentació
7. Populisme, "fake news" i discursos de l'odi
8. Republicanisme i dominació
9. Teoria deliberativa i premsa pública
10. Llibertat d'expressió i reforma dels mitjans

Professorat

Adrián Herranz Herrer, investigador del Departament de Dret de la Universitat Pompeu Fabra

Pablo Magaña Fernández, investigador de l'Escola de Ciències Socials i Humanes de la Universitat NOVA de Lisboa

Rubén Marciel Pariente, professor del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona

Sara Suárez Gonzalo, investigadora del grup de recerca Communication Networks & Social Change (CNSC) de la Universitat Oberta de Catalunya

Preus i descomptes

Els preus s’estableixen en funció de les hores dels cursos i el col·lectiu al qual pertany l’estudiant. En el cas dels cursos de 20 hores, els preus varien segons el calendari de matrícula.

• Cursos de 20 hores (període de preu reduït)
    — Públic general: 190€
    — Col·lectius amb descompte: 170€

• Cursos de 20 hores
    — Públic general: 210€
    — Col·lectius amb descompte: 190€

• Cursos de 8 hores
    — Públic general: 85€
    — Col·lectius amb descompte: 71€

Per poder beneficiar-te de qualsevol descompte, el codi corresponent l’hauràs d’introduir degudament en el moment de fer la inscripció. Un cop finalitzat el procés de matrícula, no s’aplicarà cap descompte.

A l’inici del procés de matriculació, el preu del curs es mostra sense descompte fins al moment en el qual l’interessat introdueixi el codi del col·lectiu al qual pertany. Els codis són:

• Comunitat UB: (MUB90U9B)
    Alumnat
    Personal d’administració i serveis
    Personal docent i investigador
    Membres del Grup UB
    Estudiants i antics estudiants de Gaudir UB, Els Juliols UB, Escola d’Idiomes Moderns, Universitat de l’Experiència i Estudis Hispànics
    Socis del col·lectiu Alumni UB
    Alumnes preinscrits a la Universitat de l’Experiència
  • Comunitat IL3-UB: (MUB90U9B) (alumnes, treballadors, docents)
  • Socis del TresC, Comunitat de Cultura (TR3SC9UB)
  • Membres del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (CMB56U9B)
  • Persones amb discapacitat acreditada (GJ22231DIS)
  • Família nombrosa (GJ22232FAM)
  • Víctimes de terrorisme (GJ22233VIT)
  • Víctimes de violència de gènere i fills dels afectats (GJ22234VIV)

* L'aplicació dels descomptes no té caràcter retroactiu. Per a poder beneficiar-se de qualsevol descompte, ofert per l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, s'haurà d'acreditar degudament que ets beneficiari abans de l'inici del curs. Una vegada iniciat el curs, l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona (incloent-hi Els Juliols UB i Gaudir UB) no aplicarà cap descompte. En cas d'impagament el descompte deixarà de ser vigent i l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona reclamarà el 100% de l'import oficial sense descomptes.