Gaudir UB. Filosofía, Lengua y Literatura

De la Il·lustració al segle XXI. Una revisió del pensament modern des de l'actualitat

Sol·licita informació Matricula't

Dades bàsiques

dilluns d'11.30 a 13.30 hores
19/9/2022
28/11/2022
Casa Jeroni Granell
Gran Via de les Corts Catalanes 582, 08011
Tanca

Procés de matriculació

Per iniciar el procés de matrícula hauràs de seguir els passos següents:

1 - Identifica’t

Si ja tens un usuari del nostre Campus Virtual, pots utilitzar les dades d’accés. Si encara no disposes d’un, podràs registrar-t’hi en iniciar el procés de matrícula.

2 - Omple el formulari de matrícula

Indica’ns les teves dades personals per poder tramitar la matrícula.

3 - Introdueix el codi de descompte si formes part d’un col·lectiu amb tarifa reduïda

Trobaràs tots els descomptes disponibles a l’apartat “Preus i descomptes” de la fitxa del curs.

4 - Configura el mètode de pagament i formalitza la teva matrícula

Has de realitzar tots aquests passos abans de l’inici de curs per finalitzar correctament el procés de matrícula.

Continuar matrícula

Presentació

Moltes de les idees que van motivar el pensament filosòfic durant la Modernitat continuen sent part essencial de la nostra vida quotidiana. Malgrat les crítiques i els intents de superació, les nostres converses continuen utilitzant de manera, a vegades inconscient, categories d'aquell període. Categories com a individu, raó, subjectivitat, sensació i comprensió, entre moltes altres. De la mateixa manera, les idees derivades d'aquella època continuen animant els debats més aferrissats de la nostra societat: drets humans, educació, sentiments, llibertat, igualtat, democràcia...

El curs proposa prendre com a punt de partida alguns dels temes centrals de la història de la filosofia dels segles XVII i XX i emprendre una revisió col·lectiva dels mateixos a partir de les nostres preocupacions contemporànies i les perspectives més actuals. Per tot això ens recolzarem en alguns dels autors més coneguts d'aquest període, com ara Hobbes, Voltaire, Kant, Hegel i Marx -entre d'altres- i reconsiderarem la seva lectura contemporània a partir de les anàlisis posteriors.

Programa

1. Revisió del mite fundacional modern: "la irrupció de l'individu en la història de la filosofia".
2. Algunes categories imprescindibles: subjectivitat, percepció i racionalitat.
3. Estudi de cas: la invenció dels drets humans.
4. El problema de la racionalitat moderna i el problema de la racionalitat del present.
5. Què va ser la Il·lustració... una història científica o polític-cultural?
6. L'Estat nacional com a innovació moderna. Una necessària actualització.
7. La qüestió kantiana des de la perspectiva del gir lingüístic de mitjan Segle XX.
8. El gran arc de la interpretació. La relació entre cultura i relacions socials en els segles XIX i XXI.
9. L'art com a rebel·lió. Una història ampliada de les avantguardes, els seus pressupostos i les seves idees.
10. Il·lustració, romanticisme i postmodernitat; tres denominacions a reconsiderar.

Professorat

Yanko Moyano Díaz, professor del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona

Preus i descomptes

Durada del curs

Públic en general

Col·lectius amb descompte

20 hores 166.00€* 139.00€*

(*) Preus pendents d’aprovació per part dels òrgans competents

Col·lectius amb descompte:

Per poder beneficiar-se de qualsevol descompte, s'haurà d’introduir degudament en el moment de fer la inscripció. Un cop finalitzat el procés de matrícula, no s’hi aplicarà cap descompte.

A l'inici del procés de matriculació, el preu del curs es mostra sense descompte fins al moment en què l'interessat ha d'indicar el codi de descompte del col·lectiu al qual pertany.

Els codis són:

• Comunitat UB: (MUB90U9B)
    • Alumnat
    • Personal d'administració i serveis
    • Personal docent i investigador
    • Membres del Grup UB
    • Alumnes i antics alumnes de Gaudir UB, Els Juliols UB, Escola d'Idiomes Moderns, Universitat de l'Experiència i Estudis Hispànics
    • Socis del col·lectiu Alumni UB
    • Alumnes preinscrits a la Universitat de l’Experiència
  • Comunitat IL3-UB: (MUB90U9B) (alumnes, treballadors, docents).
  • Veí de Badalona: (VBA82U9B) només per als cursos impartits a Badalona.
  • Subscriptors del diari ARA (SDARAU9B)
  • Usuaris de les Biblioteques de la Diputació de Barcelona i de les Biblioteques de Barcelona amb carnet (UBB12U9B).