Acte de lliurament de la 2ª edició dels Premis IL3-UB a la innovació en la formació contínua en títols propis 2020

Aquest dijous 18 de març, l'Institut de Formació Contínua IL3 i la Universitat de Barcelona van realitzar l'acte de lliurament de la segona edició dels Premis IL3-UB a la innovació en formació contínua en títols propis. El mateix va ser celebrat en l'emblemàtica Aula Magna de l'Edifici Històric de la Universitat amb un aforament reduït i transmès en directe de manera virtual, per a garantir el compliment de les restriccions sanitàries i al mateix temps poder compartir l'acte amb tota la comunitat universitària.

Aquests premis anuals de caràcter honorífic, són un reconeixement a aquelles persones, equips o organitzacions que es van destacar per la seva innovació en la formació contínua, en el marc dels títols propis de postgrau i d'extensió universitària de l'Institut de Formació Contínua IL3 i la Universitat de Barcelona durant l'any 2020.

Acto de entrega de la 2ª edición de los Premios IL3-UB a la innovación en la formación continua en títulos propios 2020

El Dr. Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona, va estar a càrrec de l'obertura de l'acte i va cedir la paraula a la Dra. Pilar Delgado, vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat de la Universitat de Barcelona i presidenta del Jurat dels premis, la qual va felicitar i va agrair el treball dels projectes finalistes. “Són una bona mostra del dinamisme i de la capacitat d'innovació dins de la nostra comunitat universitària”, va celebrar la vicerectora i va agregar: “Espero que aquests premis tinguin una llarga continuïtat i que continuïn estimulant la innovació de qualitat en matèria de formació contínua a la nostra casa”.

El guanyador del Premi Joan Maria Malapeira i Gas 2020 a la persona o equip humà que hagi destacat en innovació a la formació contínua en títols propis de postgrau i d'extensió universitària en el marc de la Universitat de Barcelona, va ser el Dr. Enrique Limón, amb la seva proposta “Antisuperbugs. Lluita contra les infeccions produïdes per microorganismes resistents als antibiòtics”.

“El projecte pel qual he estat premiat descriu la importància de la innovació en la formació, prevenció i control de la infecció”, va assenyalar el Dr. Limón, qui ha estat estudiant i professor de aquesta casa durant més de vint anys, i va agregar: “És un orgull i gran satisfacció rebre aquest premi, pels valors que representa la trajectòria del Doctor Malapeira i Gas com a docent de la Universitat, valors que formen part d'una institució que té com a lema ‘La llibertat il·lumina totes les coses amb la seva llum’. Paraules que tenen més força que mai, en un moment on necessitem molta llum, dins de la foscor a la qual ens ha portat aquesta pandèmia mundial”.

Per part seva, la guanyadora del Premi Francesc Santacana i Martorell 2020, dirigit a una empresa o organització pública o privada que hagi destacat en innovació a la formació contínua en títols propis de postgrau i d'extensió universitària de l'IL3-UB, va ser l'entitat Mútua Universal, amb el programa “Títol d'Expert en Patologia laboral per a personal Sanitari”, que compta amb més de 25 anys de trajectòria i ha format ja a uns 800 professionals sanitaris.

El Dr. Xavier Romero, qui va rebre el premi al costat del Sr. Llorenç Valls, en nom de l'empresa, va expressar el seu agraïment i va explicar: “En el nostre esperit de millora continua, hem anat incorporant noves metodologies de formació: del paper hem passat a l'aula virtual i digitalitzat els nostres continguts, hem incorporat rotacions hospitalàries, i li hem donat impuls als projectes de recerca. Amb la col·laboració de l'IL3-UB, hem obtingut la certificació del nostre curs estrella com a curs d'Expert en Patologia Laboral. Estem molt orgullosos d'aquest reconeixement i ens motiva encara més a millorar tant en els nostres continguts com en les nostres metodologies d'aprenentatge”.

El Sr. Guillem Íñiguez, director de l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, va agrair la participació de tots els concursants i va felicitar especialment les propostes guanyadores. “Les dues reflecteixen la importància de la formació al llarg de la vida, que és el que significa l'IL3: ‘lifelong learning’. Demostren que la formació contínua continua sent la clau per a afrontar els nous reptes professionals del mercat laboral i creiem que necessitem que els professors i les empreses com sempre i ara més que mai, confiïn en la Universitat i en l'Institut per a crear noves eines d'innovació docent”, va apuntar el director.

El tancament de l'acte va estar a càrrec del rector Mgfc. de la Universitat de Barcelona Dr. Joan Guàrdia, qui va realitzar un discurs molt emotiu. “Aquest és un acte molt peculiar, que integra dos conceptes que semblen antagonistes: el de la memòria i el de la innovació”, va explicar el rector i va subratllar que: “D'una banda, és un acte de reconeixement de persones significatives i transcendents per a la Universitat, com Francesc Santacana i Joan Maria Malapeira. Mantenim viva la seva memòria i això és una cosa que dignifica a la institució. Al mateix temps, celebrem un aspecte fonamental en una institució educativa com la nostra, que és la innovació. Sense innovació no hi ha universitat. Sense innovació no hi ha evolució del coneixement. Sense innovació no ens atrevim mai a trencar aquelles barreres que ens limiten el coneixement i el progrés”.

Finalment, va concloure: “Aquest és un acte que ens permet al mateix temps reconèixer la memòria dels qui van saber trencar aquests límits, els qui van saber trepitjar territoris que ningú havia trepitjat, els qui van saber anar més lluny que la resta. Avui també celebrem el mèrit i el treball de la gent que avui, en ple segle XXI, continua innovant amb memòria i reconeixement cap als qui ens van marcar el camí”.