Acte de tancament de la consultoria internacional de l’IL3-UB, realitzat a Tegucigalpa (Hondures)

El passat 20 d’abril, va realitzar-se l’Acte de Clausura de la consultoria “Disseny d’un Programa de Formació Docent Inicial i Acompanyament en el Disseny i Implementació d’un Programa de Formació permanent per a Docents del Tercer Cicle d’Educació Bàsica a Hondures”, en la seu de la Direcció General de Desenvolupament Professional de la Secretaria d’Educació a Tegucigalpa, Hondures.

Acto de cierre de la consultoría internacional del IL3-UB

Aquesta consultoria tècnica especialitzada internacional de caràcter educatiu va ser coordinada per l’IL3-UB i desenvolupada com a part del Programa Millora de la Qualitat Educativa per al Desenvolupament d’Habilitats per a l’Ocupació: Projecte Jove a Hondures. Per a la seva implementació, va comptar amb la col·laboració fonamental de la Universitat Pedagògica Nacional Francisco Morazán (UPNFM) i la Direcció General de Desenvolupament Professional de la Secretaria d’Educació del Govern d’Hondures (DGDP-SEDUC). Alhora, va ser realitzada en el marc de l’Agència Estratègica de Projectes Productius Ambientals i Socials d’Hondures (AEPAS-H) i recolzada pel finançament del Banc Interamericà de Desenvolupament (BID).

En l’Acte de Tancament, presidit pel ministre secretari al Despatx d’Educació, el màster Sr. Daniel Esponda, van participar la viceministra secretària d’Assumptes Pedagògics, la Dra. Marisella Figueroa; el vicerector de la Universitat Pedagògica Nacional Francisco Morazán, el màster Sr. Bartolomé Chinchilla; el director general de Desenvolupament Professional, el Dr. Guillermo Varela; el director d’AEPAS, el Dr. Carlos Espinal; el cap de Projectes de l’AECI a l’OTC d’Hondures, el Sr. Gustavo Adolfo Luque, així com altres representants de la Secretaria d’Educació i del Banc Interamericà de Desenvolupament.

Per part de l’IL3-UB, van assistir-hi els professors coordinadors de la consultoria, el Dr. Francisco Imbernon i el Dr. Paulino Carnicero, que van oferir una conferència i un taller respectivament abans de l’acte; com també el director general de l’IL3-UB, Guillem Iñiguez. En total, van participar-hi unes 35 persones de manera presencial i més de 200 persones de manera virtual.

Una oportunitat per a la transferència de coneixement i la col·laboració

El projecte, que es va dur a terme des de gener fins a desembre de l’any 2021, va tenir dos blocs d’activitats principals. D’una banda, el disseny d’un programa de formació inicial per a docents del tercer cicle d’educació bàsica a Hondures i, d’una altra, l’acompanyament per a la formació permanent d’aquests docents, amb recursos i mètodes innovadors, basats en bones pràctiques amb un impacte positiu demostrat en els aprenentatges.

Tot això, sempre dins d'un marc de transferència de coneixement, que permeti aportar a les persones i institucions participants les capacitats necessàries per a afrontar amb èxit els seus reptes actuals i tots aquells que estan per davant L’objectiu final d’aquesta consultoria va ser el desenvolupament conjunt d’estratègies, accions i eines, amb un impacte col·lectiu i social en l’educació hondurenya. D’aquesta manera, a través de la formació inicial i permanent dels docents del tercer cicle de l’educació bàsica, poder avançar cap a una millora de la qualitat de l’educació del país.

Aquest tipus de consultories internacionals estan alineades amb la missió de la Universitat de Barcelona que, a través dels seus docents i investigadors, busca no només aportar el coneixement assolit en marcs i contextos educatius diferents, sinó també treballar de manera col·laborativa amb altres institucions per crear conjuntament eines que permetin millora aspectes essencials per a països, institucions i col·lectius professionals com és, en aquest cas, l’educació bàsica d’Hondures, i, finalment, promoure l'autonomia de les persones i institucions participants.

Com a resultat final, el projecte ha aportat el disseny d’un programa de formació inicial docent, amb tots els elements que conformen el Pla d’Estudis. També, la capacitació de 140 formadors de formadors que impartiran un curs de Diplomat d’acompanyament permanent als docents, gestors i supervisors de tercer cicle d’educació bàsica d’Hondures. Aquesta consultoria tècnica especialitzada internacional va desenvolupar-se a partir del respecte, la col·laboració i l’aprenentatge mutu amb els col·legues hondurenys.