Inauguren la 2ª Edició del Postgrau de Psicologia d'Emergències i Catàstrofes de l'IL3-UB

El divendres 16 d'octubre, es va celebrar la inauguració de la segona edició del Postgrau de Psicologia d'Emergències i Catàstrofes de l'Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona (IL3-UB).

Postgrado de Psicología de Emergencias y Catástrofes

El Director Acadèmic de l’IL3-UB Paco Pérez Lozano va moderar la trobada virtual, en la qual van participar el Director del Postgrau de Psicologia d'Emergències i Catàstrofes Andrés Cuartero al costat de professionals del departament de Protecció Civil, del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) i del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.

La importància de capacitar a professionals de les emergències en un context de pandèmia

El Director del Postgrau Andrés Cuartero, a més de donar la benvinguda als alumnes d'aquest curs, va agrair la presència d'alguns dels màxims exponents del sector d'emergències a Catalunya. Al seu torn, va posar l'accent en la importància de poder oferir eines per a professionals de psicologia d'emergències, en un context de crisi sanitària mundial.

Sobre aquest punt, va destacar el fet que els alumnes de la primera edició del postgrau, els qui es van enfrontar a la seva etapa de pràctiques professionals enmig d'un brot pandèmic, poguessin aplicar els seus coneixements per a brindar suport tant en sales d'emergència com en els dispositius d'atenció telefònica del SEM.

Per part seva, el Sr. Guillermo Mattioli, Degà del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, va destacar la labor de la línia telefònica de suport a la ciutadania com també la incorporació del perfil de psicòleg d'emergències en UCIs de Catalunya. “Aquestes experiències en resposta durant la crisi de la COVID-19 li van donar una rellevància a una secció del Col·legi de Psicologia que està molt viva, amb prop de 400 membres i tres grups de treball”, va indicar Mattioli.

Quant al context de pandèmia, va assegurar que no sols ha tingut un impacte en la salut mental de la societat sinó que també ha significat una prova d'esforç per a un sistema sanitari ja colpejat per retallades i desinversions. “En un context com aquest, la psicologia té molt per a dir. Si la psicologia ja tenia molt per a fer abans, ara fins i tot més” va subratllar, i va agregar: “Emergències és un bon camp per als psicòlegs perquè no podrem extirpar-les del teixit social”.

Sergio Delgado, subdirector operatiu de Protecció Civil a Catalunya, va coincidir: “crec que és un moment molt oportú per a proposar la incorporació de psicòlegs en situacions d'emergències, perquè encara que lluitem per a evitar-les, sempre les tindrem”. Així mateix, com a professional del sector de les emergències, va plantejar la necessitat de pensar no sols en els moments de crisis, sinó també en l'abans i el després; és a dir, en la prevenció, la sensibilització de la ciutadania i la preparació, com també en la recuperació post emergència. “Els professionals que treballem en emergències hem de preveure el pitjor”, va apuntar.

D'altra banda, va indicar que una de les qualitats imprescindibles que tot professional de les emergències ha d'incorporar és la capacitat d'adaptació. “Cada emergència és diferent i t'obliga a adaptar-te. Els alumnes poden aprofitar aquest curs per a adquirir aquesta flexibilitat”, va indicar. En efecte, tal com va assenyalar el Director de l'IL3-UB, Paco Pérez Lozano, “la flexibilitat, la transversalitat, l'adaptació i la previsió, són algunes de les competències que es treballen en aquest Postgrau”.

L'atenció psicològica en emergències, més necessària que mai

Per part seva, el Dr. Antoni Encinas, Director del SEM, va assegurar que “tenir experts com els psicòlegs d'emergències, que ajuden la societat a enfrontar aquestes situacions i donar pautes per a gestionar-les millor, és una cosa que tota societat avançada necessita”. El Director del SEM va assenyalar que la crisi de la COVID va ajudar a reafirmar aquesta idea. “Si abans de la COVID-19 el SEM tenia molt clar que l'atenció psicològica era clau, aquesta crisi ho ha elevat a la màxima potència”, va indicar.

En aquest sentit, va aclarir que abans de la pandèmia el SEM ja tenia incorporat un equip de psicòlegs d'emergències per a atendre víctimes d'accidents i de violència de gènere, per a assistir a Mossos d'Esquadra en la notificació a familiars d'accidents de trànsit, com també de suport i atenció a operatius després d'experiències traumàtiques per a “cuidar als cuidadors”.

No obstant això, va explicar que, davant el creixement exponencial de trastorns emocionals reflectits en les xifres d'enguany i de la gran demanda ciutadana, van haver de redoblar els esforços per a poder assistir als col·lectius emocionalment impactats per la crisi, incorporant nous dispositius com el de la línia telefònica d'assistència. “Els psicòlegs han vingut per a quedar-se. Això no és una declaració d'intenció sinó una realitat”, va sentenciar.

Finalment, el Director del Postgrau Andrés Cuartero va celebrar el fet que la conferència virtual hagi estat “més semblant a una classe que a un acte d'inauguració, pels conceptes clau que van exposar els diferents professionals sobre la taula”, i va celebrar el fet que existeixi una articulació i col·laboració entre la universitat i els actors més rellevants del sector de les emergències. “M'emporto d'aquesta taula inaugural la sensació que existeix un potencial molt gran per a portar a aquesta disciplina als pilars més alts”, va concloure.