L'IL3-UB aposta per la formació contínua de la gent gran amb DomusVi

La Fundació DomusVi i l’IL3-UB posen en marxa un programa d’extensió universitària dirigit als residents que té la xarxa de centres DomusVi per a gent gran a tota Espanya. Els resultats superen àmpliament les expectatives: il·lusió, motivació, reducció de la bretxa digital i adquisició de coneixements que ajuda que els grans se sentin de debò com el que són: persones amb motivació per seguir aprenent.

IL3-UB apuesta por la formación continua de los mayores con DomusVi

Més enllà de l’atenció residencial ocupacional que ofereixen a les persones grans usuàries dels centres, DomusVi es va plantejar l’objectiu d’empoderar-les a través d’un projecte «d’aprenentatge real, desitjat i motivador». Així va néixer la Senior University, un programa acadèmic semestral d’extensió universitària que atorga als residents de DomusVi que el cursen un Diploma en Humanitats emès per la Universitat de Barcelona.

La iniciativa, impulsada per la Fundació DomusVi amb la col·laboració de l’Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, ha significat molt més que afegir una nova activitat a la completa oferta assistencial que ofereix la xarxa de centres per garantir el benestar dels qui hi resideixen. En paraules de Javier Jiménez, director de la Fundació DomusVi, «es tracta d’un projecte que fa realitat l’envelliment actiu, amb dignitat i il·lusió.»

El pla d’estudis semestral consta de 5 assignatures –Geografia, Història, Literatura, Història de l’Art i Música– d’una durada de quatre sessions cadascuna. Les classes, a càrrec de professors universitaris de cinc universitats espanyoles –Universitat de Barcelona, Universitat d’Alacant, Universitat d’Oviedo, Universitat Internacional de Catalunya i CEU San Pablo– es duen a terme de manera virtual i ofereixen continguts d’alta qualitat que són iguals a aquells que s’impartirien a qualsevol aula universitària. Els alumnes són residents de tota Espanya que segueixen les classes des dels seus centres. Tenen entre 70 i 96 anys i compten amb les capacitats cognitives que els permeten seguir el programa.

«Parlem d’un programa amb coneixements reals, amb propostes reptadores per part dels docents involucrats, que ofereix un diploma universitari i que compta amb un claustre que ja somiarien molts programes de grau», explica Javier Jiménez. La resposta a la primera edició del programa en confirma la valoració positiva: si d’entrada s’havia dissenyat perquè hi participés un grup de 30 residents, finalment cursen el programa 80 persones i hi ha una llista d’espera de més de 50 interessats per engegar amb la segona edició.

Malgrat que confessa que l’èxit de la convocatòria els ha desbordat, entén perfectament el perquè de la bona resposta que en té a hores d’ara: «És un projecte que fa tornar als nostres grans al millor moment de les seves vides, quan van ser o haguessin pogut ser universitaris. Res no supera la motivació d’aprendre.»

La Senior University ha estat dissenyada amb la col·laboració de l'IL3-UB: «Amb l'IL3-UB tenim una llarga experiència de col·laboració. Ja hi formem als directors dels centres de la xarxa i ara llancem una iniciativa única en el sector de les residències. Ha estat el soci perfecte per a les innovacions que volíem aplicar-hi i per fer realitat la mirada que creiem que es mereixen els nostres grans que, sobretot, són persones.»

L’impacte del programa en aquells qui el cursen supera les primeres expectatives: «És per emocionar-se... Els aporta il·lusió i motivació a banda de coneixements: una usuària de 88 anys ens ha demanat l’enregistrament de la classe de música per tornar-la a veure i no perdre-se’n cap detall, una altra amb artritis severa pren apunts tota la sessió i la gran majoria ens demana de repetir al semestre següent.», explica Javier Jiménez. El director de la fundació explica que, a més a més, el programa ha estat clau per reduir la bretxa digital: «Avui tots ells són capaços de connectar-se a la classe en streaming i fan servir el llenguatge digital amb una naturalitat que sorprèn.», detalla.

Per al director de la fundació, la clau és al focus professional amb el qual s’ha dissenyat la iniciativa. A banda dels continguts, acadèmicament contrastats, s’ha tingut cura fins a l’últim detall, des dels materials que es lliuren als alumnes, fins a la cerimònia de lliurament dels diplomes quan acabi el semestre.

Per al 2022, DomusVi vol continuar ampliant l’abast de la iniciativa: «Ens hem plantejat com a objectiu introduir la cultura a les residències. Quan dones a una persona gran un projecte d’aprenentatge, li dones vida, li dones una motivació per al dia a dia. És capaç de sentir-se com un ésser singular.», conclou Javier.