Apadrina un llibre per Sant Jordi

Segona edició de la campanya per restaurar obres del patrimoni bibliogràfic de la UB.

Amb motiu de la diada de Sant Jordi, el programa Mecenes UB torna a llançar la campanya de micromecenatge Apadrina un llibre. Enguany, l’objectiu és recaptar els 6.413 euros necessaris per restaurar dues obres del Fons Antic del CRAI triades per la seva singularitat.

L’any passat, la campanya Apadrina un llibre va permetre restaurar tres obres magnes.

Apadrina un libro por Sant Jordi

D’una banda, Ars magna lucis et umbrae in decem libros digesta (Roma, 1646), d’Athanasius Kircher. Es tracta d’una obra de gran riquesa visual i amb un caràcter clarament científic: tracta la llum des de les perspectives de la física i l’astronomia. Destaca el gravat inicial, de gran bellesa, així com els nombrosos gràfics, taules i gravats que il·lustren el text. El llibre prové de la Biblioteca Mariana del convent de Sant Francesc d’Assís de Barcelona. L’autor, Athanasius Kircher (1602-1680), jesuïta alemany, va ser un dels científics més importants del barroc. Desenvolupà una impressionant carrera intel·lectual: teologia, humanitats, llengües clàssiques, ciències naturals, matemàtiques… Instal·lat a Roma des del 1638 sota la protecció papal, va poder dedicar-se a estudiar i escriure.

De l’altra, Relations de divers voyages curieux qui n’ont point esté publieés, et qu’on a traduit ou tiré des originaux (París, 1696), un excepcional llibre de viatges de Melchisédech Thévenot. Destaquen els gravats de flora, fauna, indumentària, reproduccions dels sistemes d’escriptura xinesa i mandea, i mapes geogràfics que fins aleshores mai no s’havien publicat a Europa. Hi ha un dels primers mapes del sud de l’Iraq, així com el de l’Hollandia Nova (Nova Zelanda), arxipèlag descobert el 1642 pels holandesos. Aquesta obra va pertànyer al convent de Santa Caterina de Barcelona i porta el seu segell i la seva marca de foc, i una nota manuscrita del frare Thomas Ripoll: «Frater Thomas Ripoll pro Bibliotheca sui originalis Conventus Sanctae Catharinae Virginis et Martyris Barchinonensis». Es tracta de l’únic exemplar complet documentat a Espanya, al Catàleg Col·lectiu del Patrimoni Bibliogràfic Espanyol. El seu autor, Melchisédech Thévenot (1620?-1692), va ser un apassionat dels relats de viatges, i al llarg de la seva vida va recopilar manuscrits de viatgers d’arreu del món que, escrits en llengües molt diverses, va fer traduir al francès. Eren peces que descrivien viatges i nous descobriments geogràfics fets entre 1449 i 1672 en diferents regions, països i continents i que va publicar conjuntament en aquesta obra.

L’any passat, la campanya Apadrina un llibre va permetre restaurar tres obres magnes: el Dictionnaire de chifres et de lettres ornées, de Jean-Henri-Prosper Pouget (París, 1767); De arte gymnastica libri sex, de Girolamo Mercuriale (Venècia, 1587), i l’Odissea, d’Homer (Ginebra, 1567).

La campanya vol tenir continuïtat i està previst que cada any, coincidint amb Sant Jordi, la comunitat universitària esculli obres del patrimoni bibliogràfic de la Universitat per restaurar-les. Les donacions es poden fer a través d’aquest web.