El lideratge als territoris centra el debat de la Jornada d’Atenció Integrada social i sanitària a Catalunya

El màster GESAPH de l’Institut de Formació Continua de la Universitat de Barcelona (IL3-UB) ha impulsat la Jornada d’Atenció Integrada social i sanitària (AISS) a Catalunya. Sota el lema ‘El repte del lideratge als territoris’, l’Auditori Seu Central de Barcelona Activa ha acollit un col·loqui i una taula rodona on s’han desgranat les claus per liderar equips multidisciplinaris per a un alt rendiment en situacions complexes, aprenent d’altres sectors professionals i observant la tasca dels diferents territoris.

El liderazgo en los territorios centra el debate de la Jornada de Atención Integrada social y sanitaria en Cataluña

El director general de l’Institut de Formació Continua de la Universitat de Barcelona (IL3-UB), el Sr. Guillem Íñiguez, ha obert la jornada amb un discurs inaugural en què ha volgut destacar la tasca del màster GESAPH, que ha contribuït a la formació de 650 alumnes en la gestió integral de Serveis en Atenció Primària, Socials i Hospitalaris.

L’obertura de la Jornada també ha comptat amb la presència virtual del secretari d’Afers Socials i Famílies del Departament de Drets Socials, el Sr. Lluís Torrens, que ha detallat la situació actual de Catalunya: “Actualment tenim un panorama de desintegració amb molts serveis diferents que habitualment no estan coordinats”.

Per fer front a aquesta situació, la Generalitat està impulsant el desplegament territorial de l’AISS, tot consolidant les experiències avançades dels set territoris escollits, on el lideratge és un aspecte fonamental per a l’èxit.

Podem aprendre a liderar d’altres maneres?

Per reflexionar entorn a les alternatives de lideratge existents, la Jornada ha ofert el col·loqui ‘Podem aprendre a liderar d’altres maneres?’. La ponència, en format conversa, ha comptat amb el director de Gestmusic, Tinet Rubira, artífex de programes com ‘Operación Triunfo’ o ‘Tu cara me suena’, entre d’altres, i la Dra. María Palacín, directora del màster en Autolideratge i Conducció de Grups i professora titular del Departament de Psicologia Social i Psicologia Quantitativa de la Facultat de Psicologia de la UB, que ha conduït el col·loqui.

L’experiència de Rubira en el lideratge d’un sector tan complex com és el televisiu ha contribuït a donar una visió clara i desacomplexada del rumb que cal agafar, tot oferint algunes claus importants. “El secret està en el fet que la comunicació circuli, tothom ha de tenir molt clar en quina part del procés es troba, que tothom se senti part d’un tot. El líder ha de ser-ho també dels processos de canvi”.

La cooperació i el conflicte també formen part del procés de lideratge. Segons la Dra. Palacín, “una altra de les claus del lideratge passa perquè gent de diferents equips cooperi. A més, no hi ha canvi sense conflicte, la gestió del conflicte facilita el canvi i no cal tenir-li por”.

“El lideratge en les experiències territorials”

La segona part de la jornada ha comptat amb la Taula Rodona ‘El lideratge en les experiències territorials’, moderada pel Sr. Oriol Fuertes, referent de la Comissió d’Interacció Sanitària i Social de la Unió Catalana d’Hospitals.

Quatre representants de les experiències territorials d’AISS de Terres de l’Ebre, la Garrotxa, el Ripollès i l’Aran han mostrat els diferents mètodes de treball que han conduït a obtenir els bons resultats actuals amb equips integrats, posant també el focus en els reptes de futur.

Els membres de la Taula Rodona han estat la Sra. Teia Fàbrega, directora del Consorci d'Acció Social de la Garrotxa, la Sra. Ester Gavaldà, directora d’Atenció Primària Terres de l’Ebre de l’Institut Català de la Salut, la Sra. Elisabeth Ortega, directora del Consorci de Benestar Social del Ripollès, i el Sr. Jordi Vilana, director gerent d’Aran Salut.

Totes quatre demarcacions han coincidit en detectar com a preocupant l’alt percentatge d’envelliment de població al seu territori. Segons la Sra. Elisabeth Ortega, al Ripollès tenen un 25 % de població envellida. A més, la situació geogràfica no ajuda, però la proximitat és un element a favor.

Per la Sra. Ester Gavaldà, directora d’Atenció Primària Terres de l’Ebre de l’Institut Català de la Salut: “Tenim molts condicionants i molts pacients que requereixen d’atenció social i sanitària, per tant hem de ser capaços d’unificar els dos àmbits. L’equip és el més important del nostre projecte”.

La Taula Rodona també ha girat entorn a la governança, que a les Terres de l’Ebre, a diferència del que succeeix a la Garrotxa, el Ripollès o a l’Aran, està més limitada al nivell tècnic. Una situació que contrasta amb l’Aran, per exemple, on segons el Sr. Jordi Vilana, director gerent d’Aran Salut, tenen plenes competències i això afavoreix una millor presa de decisions.

Amb els reptes de futur s’ha tancat el col·loqui. Per la Sra. Teia Fàbrega, directora del Consorci d'Acció Social de la Garrotxa: “cal crear molts espais de confiança i no deixar-se ningú. Ens podem perdre pel camí i necessitem temps”. Fàbrega també ha destacat l’avaluació com un dels grans reptes.

Reduir els egos, saber jugar amb els equilibris, fer partícips els professionals i no tenir por al canvi són altres reptes destacats d’una Taula Rodona que ha posat el seu punt i final amb un espai de preguntes per part del públic. Ha destacat l’emotiva reflexió d’una assistent de 80 anys: “No em vull morir sense haver canviat les coses”.

Per concloure la Jornada, el Dr. Josep Maria Grego ha donat pas a la regidora de Salut, Persones amb Discapacitat i Estratègia contra la Soledat, de l’Ajuntament de Barcelona, la Sra. Marta Villanueva: “Estem assistint a un canvi de model i tots els sistemes d’informació han de ser aliats per poder-nos conduir cap a un model integrat. Hem de crear sinergies i treballar conjuntament entre les administracions. Des de l’Ajuntament de Barcelona estem convençuts que aquesta és la bona direcció”.