L'IL3-UB emprèn el projecte europeu All@Once amb l'objectiu d'inculcar d'hàbits saludables als infants a les escoles

L'Institut de Formació Contínua IL3-UB emprèn el projecte europeu All@Once, amb l'objectiu de formar a mestres d'educació infantil en la inculcació d'hàbits saludables als infants per millorar la seva qualitat de vida en un futur.

L'innovador projecte d'educació i salut arrenca gràcies al finançament de EIT Health i també compta amb l'associació de quatre institucions acadèmiques diferents, així com també amb la participació de l'Hospital Sant Joan de Déu, el Consorci d'Educació i l'Agència de Salut Pública de Barcelona.

El IL3-UB emprende el proyecto europeo All@Once

El gener es va posar en marxa la primera fase del projecte All@Once, finançat per EIT Health, que forma part de l’European Institute of Innovation and Technology (EIT) de la Unió Europea. All@Once desenvolupa, de forma innovadora, materials formatius destinats a docents d’educació infantil per inculcar hàbits saludables en infants de 3 a 6 anys. El projecte d’IL3-UB treballa amb una metodologia de cocreació que té en compte les necessitats reals de les famílies, els professionals de l’educació i també de la salut. D’aquesta manera, l’objectiu del projecte d’un any de durada és crear impacte en els hàbits dels nens i nenes per prevenir l’hospitalització i les malalties cròniques en la comunitat infantil a llarg termini.

Quatre institucions acadèmiques participen a All@Once: la Universitat de Maastricht, la Universitat de Copenhagen, la Universitat de Grenoble Alpes i la Universitat de Barcelona. També en son socis el Consorci d’Educació de la Ciutat de Barcelona, l’Agència de Salut Pública i l’Hospital Sant Joan de Déu. Totes aquestes institucions s’han unit en aquest projecte europeu, que té una visió global, ja que tracta la salut emocional, social, la diversitat (cultural, religiosa, de gènere...) i la salut física o mental. Els hàbits saludables en l’etapa infantil, a més, abracen des de l’alimentació i higiene fins a la lluita contra el sedentarisme i la promoció de l’esport.

Així doncs, All@Once dona veu i involucra directament els mestres, familiars i personal d’atenció de la salut a un disseny de projecte mitjançant la dinàmica de cocreació. Aquest fet el converteix en un projecte innovador i pioner en aquest àmbit.

A principis d’any, personal acadèmic i professional de tots els socis d’All@Once van participar a diverses sessions de cocreació al campus d’IL3-UB amb docents, famílies i professionals de la salut, per identificar les necessitats reals d’aquests col·lectius. La perspectiva multidisciplinària del projecte també inclou a bioquímics, psicòlegs conductistes, sociòlegs, biòlegs i experts en innovació i desenvolupament per a una valoració pràctica d’aquestes necessitats.

“Crec que All@Once és un programa molt bo” assegura Dr.Onno Van Schayck, professor de medicina preventiva de la Universitat de Maastricht i participant de les sessions de cocreació. “El que estem intentant fer ara mateix és investigar què es necessita des de la perspectiva dels docents, des de la perspectiva dels metges i professionals de la salut, així com dels pares, per incloure aspectes de la salut a l’ensenyament als infants. Incloure aquests aspectes de la salut i poder implementar-los al seu desenvolupament i en la seva educació és realment crucial.”

Els resultats immediats del projecte seran, sens dubte, canvis d’hàbits en els nens, però a llarg termini, l’impacte serà tenir uns ciutadans forts i sans”, afirma Marsia Ellina, project manager de la unitat de projectes internacionals de IL3-UB.

Com a part del projecte All@Once, a principis del curs escolar 2019-2020, s’implementarà un pilot a cinc escoles de Barcelona amb més de 300 alumnes d’educació infantil. A l’últim trimestre de l’any, s’avaluarà l’efectivitat del projecte pilot i se’n valoraran els resultats per fer els canvis i ajustaments corresponents. La prestigiosa xarxa EIT Health ha atorgat finançament d’un any per a All@Once, amb la possibilitat d’allargar-lo i, sobre tot, amb l’expectativa que el projecte sigui aplicable a altres països.