El cost de les violències. L'impacte econòmic de les violències masclistes a Catalunya

oct.
Esdeveniment online
Aforament complet

IDIOMA DE LA JORNADA: CATALÀ

L’any 2019 es presentà el primer estudi d’àmbit estatal per estimar els costos de la violència de gènere amb dades de l’any 2016. L’autoria és de la Delegació del Govern contra la Violència de Gènere i el va realitzar el Instituto Universitario de Análisis Económico y Social i la càtedra de Responsabilitat Social Corporativa de la Universitat d’Alcalà.

El coste de las violencias. El impacto económico de las violencias machistas en Catalunya

La importància d’aquests estudis rau en el fet que permeten quantificar els recursos econòmics que es drenen del conjunt d’agents afectats per la violència; no només de les víctimes, les persones del seu entorn i els agressors, sinó també de les empreses i el sector privat, els diferents nivells de l’administració pública, la societat civil, i les generacions futures. A més permet estimar els guanys potencials que es derivarien d’una reducció significativa dels nivells de violència de gènere.

Però el més important és que conèixer el cost econòmic que la violència de gènere té per la societat en el seu conjunt, ajuda a reduir l’acceptació social existent d’aquesta realitat i a millorar el disseny de les polítiques públiques destinades a la seva erradicació.

Durant la jornada es presentarà l’estudi i la campanya de sensibilització sobre els costos de la violència masclista a Catalunya (a nivell municipal, comarcal i provincial), a càrrec de membres de l’equip investigador i del Col·lectiu Flora Tristán.

10.00 a 10.15 h Benvinguda institucional

Dra. Montserrat Puig, Vicerectora d'Igualtat i Gènere de la Universitat de Barcelona

Sr. Ruben Sánchez Ruiz, Subdirector de prevenció i sensibilització de la Direcció General per a l'Erradicació de les Violències Masclistes, Departament d’Igualtat i Feminismes

10.15 a 10.20 h Presentació del Col·lectiu Flora Tristán

Miriam Lladós, Regidora i membre del Col.lectiu Flora Tristán.

10.20 a 10.25 h Presentació de la jornada

Mireia Fontanet Viladot

Membre Col·lectiu Flora Tristán.

10.25 a 10.50 h Presentació de l’"Estudio sobre el impacto económico de la violencia de género"

Elena Mañas, membre de l'equip investigador. Professora titular d’Economia Aplicada al Departament d’Economia i Direcció d’Empreses de la Universitat d’Alcalà, llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials (secció econòmiques) i doctora en Economia per la Universitat d'Alcalà. Investigadora de l’Institut d’Anàlisi Econòmica i Social (IAES) on dirigeix ​​el Grup de Responsabilitat Social Corporativa.

En l’actualitat les seves línies d'investigació s’orienten cap a la responsabilitat social, la transparència de les organitzacions i la igualtat d’oportunitats.

10.50 a 11.05 h  Presentació de la base de dades de consultes sobre l’impacte econòmic de la violència de gènere per municipi

Mireia Fontanet Viladot

Membre Col·lectiu Flora Tristán.

11.05 a 11.20 h Intervenció de representants de:

Alba Pijoan i Vallverdú, alcaldessa de Tàrrega i presidenta de l’Àrea de Cohesió Social de la Federació de Municipis de Catalunya.

Mercè Bosch, vicepresidenta de l'ACM i alcaldessa de Maçanet de Cabrenys

11.20 a 11.35 h Debat Obert

11.35 a 11.50 h L’impacte econòmic de la Violència de Gènere a la Unió Europea

Cristina Fabré Rosell, coordinadora de l’àrea de violència de gènere a l’EIGE.

Observatori de Violència Domèstica i de Gènere del Consell General del Poder Judicial.

11.50 a 12.00 h Cloenda de l’acte

Membre Col·lectiu Flora Tristán

*Durant la presentació s’explicarà que es mantindrà obert el xat per qui vulgui fer preguntes a les ponents.

Coorganizat amb el Col·lectiu Flora Tristán:

Flora Tristán