Inaugurats els cursos d’Els Juliols de la Universitat d’Estiu de les Dones a Cornellà de Llobregat

El centre de recerca i innovació Citilab va acollir la inauguració dels cursos d’Els Juliols impartits a Cornellà de Llobregat, des del 4 al 8 de juliol.

Inaugurados los cursos de Els Juliols de la Universitat d’Estiu de les Dones en Cornellà de Llobregat

Els cursos es realitzen en col·laboració amb la Universitat d’Estiu de les Dones i aquest estiu, en la seva 13a edició i després de dos anys, reprenen l'activitat presencial habitual.

L'acte va comptar amb la presència del rector de la Universitat de Barcelona, Joan Guàrdia Olmos; l'alcalde de Cornellà de Llobregat, Antonio Balmón Arévalo; la tinenta d'alcaldia en Polítiques Socials, Igualtat i Salut, Joana Piñero Romera; la diputada delegada de Polítiques d'Igualtat de la Diputació de Barcelona, Alba Barnusell i Ortuño; i la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí Altés. A més, van assistir uns 140 veïns, entre els quals hi havia una aclaparadora majoria de dones.

Coneixement amb perspectiva de gènere

La tinenta d'alcaldia en Polítiques Socials, Igualtat i Salut, Joana Piñero Romera, va celebrar “el fet d'haver pogut organitzar per fi la tretzena edició en el seu format habitual, amb la voluntat de continuar generant coneixement amb perspectiva de gènere i de visibilitzar el paper de les dones al llarg de la història i en els diversos àmbits”, i va afegir que: “emmarcada dins d’Els Juliols de la UB, la Universitat d’Estiu de les Dones ha estat, des de la seva creació, ara ja fa 15 anys, un espai de trobada obligada per a les dones que volen accedir als sabers amb un entorn universitari i rigorós, compartir inquietuds, reflexionar i empoderar-se”.

Tal com va explicar, enguany els cursos “abracen temes de molta actualitat, que conviden a la reflexió i que incorporen la perspectiva de gènere i la mirada feminista, en àmbits com l'ecologia i la salut mental”. En concret, es tracta de quatre cursos, titulats Ecofeminismes per construir futurs, De Lisístrata al Podcast: l'humor i el gènere, El llenguatge del desig: reflexions sobre el goig femení i Gènere i salut mental.

A continuació, la diputada delegada de Polítiques d'Igualtat de la Diputació de Barcelona, Alba Barnusell i Ortuño, va coincidir que aquests cursos d'estiu “representen un espai formatiu, de reflexió, d’intercanvi i referent en temes de perspectiva i d'igualtat de gènere no sols a la ciutat de Cornellà i a Barcelona, sinó en tot Catalunya” i va afegir que “la nostra raó de ser, com a Diputació de Barcelona, és acompanyar els municipis i territoris en iniciatives singulars com aquesta, que és una iniciativa pionera, necessària i molt especial, que permet acostar la universitat al públic.”.

Per part seva, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, la Sra. Meritxell Benedí Altés, va assenyalar que “tenim per davant una setmana per aprendre, compartir, generar coneixement i vincle. És una excel·lent notícia, perquè vol dir que la Universitat està viva, que està compromesa amb els debats vius que hi ha al carrer, amb el moviment feminista i amb la societat.”.

Universitat i dones: el binomi fonamental

A més de celebrar l'aliança de l'Ajuntament amb la Universitat de Barcelona, l'alcalde de Cornellà de Llobregat, Antonio Balmón Arévalo, va indicar: “La igualtat no està concebuda. Estem davant d’una batalla cultural i de valors, en la qual necessitem coneixement i instruments personals i col·lectius per fer-hi front”, i va destacar als cursos com “un espai reivindicatiu, de trobada, de coneixement i de lluita per uns drets civils que han de ser contundents.”.

“Nosaltres tenim una obligació social de transferir, que el coneixement que generem tingui una utilitat. La ciència està construïda perquè el món sigui més just i perquè l'equitat i la igualtat no siguin sols conceptes sinó realitats”, va sostenir el rector de la Universitat de Barcelona, Joan Guàrdia Olmos, i va agregar que: “el futur i la ciència pertanyen a la mirada femenina. El binomi fonamental és universitat i dones, i la nostra obligació és generar un espai com aquest, que sigui un referent quotidià. És un immens honor compartir aquest viatge amb l'Ajuntament”.